KEDS och Madrs

Bildkälla

Såna här förkortningar hade jag ingen aning om i mitt förra liv. Så nånting har man ju lyckats lära sig under livet som sjukskriven och utmattad. Den ironin här...

För nyfikenhetens skull roade (nåja, det kanske var fel ordval, men hursomhelst) jag gjorde i alla fall självskattningstesten för  depression och utmattningssyndrom. De som kallas Madrs respektive KEDS.

Madrs, som skattar depression, visar att jag inte har någon depression längre. Utan det som ger poäng på det testet är skiftningar upp och ner som hör till livet. Skönt att, så att säga, vara under gränsen. Det känns också som om att det stämmer även utan testresultatet. Mina antidepressiva som jag var sådan motståndare till först, har verkligen gett resultat. Med facit i hand känns det ju lite synd att jag inte träffade en läkare som kunde förklara nyttan med medicineringen lite tidigare istället för att skrämma upp mig med biverkningarna. Men bättre sent än aldrig.

Gjorde även KEDS, det test som skattar utmattningssyndrom, eller "hur långt man är ifrån väggen". Om man har över 18 poäng är man i riskzonen för att bli utbränd. Jag har i princip maxat det testet när jag mått som sämst. Inget man strävar efter direkt. Nu ligger jag stabilt men ändå för högt. Så trots att depressionen är behandlad och stabil så ger inte utmattningen med sig. Jag har kvar symptom och vissa symptom är tom sämre nu, än i början av min sjukdomstid.

Jag har hört att det kan ta "avsevärd tid" att läka och återhämta sig från en utmattning. Vad innebär "avsevärd tid"? Det låter ju onekligen som om det är lång tid då. Återhämtningstiden för ett utmattningssyndrom kan vara 6 månader upp till 10 år. (Har ingen källa på detta, bara hört det muntligt, så ta det för vad det är) Än så länge håller jag ju mig innanför tioårsgränsen så jag kanske ska vara glad över det. Men det suger, ärligt talat.


Och för dig som lyckligtvis sluppit stifta bekantskap med dessa förkortningar. Madrs står för Montgomery Åsberg Depression Rating Scale. KEDS är förkortningen för Karolinska Exhaustion Disorder Scale

5 kommentarer:

  1. Ah intressant! Jag gör båda dessa varje gång jah är hos läkaren så jag har sett hur mina poäng sakta men säkert sjunkit. Gjorde senast idag hos läkaren och mina ser också bra ut, dock ej utmattningen så mkt där har jah också högs poäng. Gör du också dessa hos din läkare? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick göra dem hos den första terapeuten jag hade. Men min nuvarande läkare och terapeut kollar inte alls av mig med dessa test. Så nu gör jag dem på egen hand bara för att se om det stämmer med hur jag känner mig. Och det brukar det göra. Kram!

      Radera
  2. Tack för tipset! Jag har inte gjort KEDS-testet sedan innan jag blev sjukskriven och har inte tänkt på att göra det på senare tid, men nu gjorde jag det. Jag tycker själv att jag tagit många kliv framåt, men resultatet på testet visar att det är en bra bit kvar. Det var en nyttig påminnelse! Det är så klart bra att fokusera på sina framsteg, men också bra att påminna sig om det som återstår. För egen del har så har det under så många varit det "normala" att ha stressymptom att jag knappt kan tänka mig hur det är att inte ha det. Så himla knasig man kan vara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar. Man har nästan glömt hur det är att leva och må helt bra. Så visst är det bra att påminna sig. Maxar inte KEDS-testet nu, men är inte under gränsen heller. Alltså, friskare, men inte frisk. Skönt att du känner förbättring i alla fall! Kram!

      Radera
  3. Ja visst suger det på riktigt, vet själv folk som varit sjuka både fem,sju och tio år det är tragiskt, själv har jag snart varit sjukskriven tre år i november och fortfarande går det upp och ner hela tiden, så drygt.

    SvaraRadera