Guuuud va jobbigt


Jag är förkyld. Det är ju inte en särskilt unik sjukdom, ej heller överdrivet plågsamt direkt. Men visst kan man känna sig extra trött när man snörvlar, hostar och har ont i halsen. Särskilt när man har en utmattning i botten som verkar ta all energi från läkningen, till vardagliga överlevnadssaker som att äta och så.

Det intressanta är ändå, tycker jag, hur mycket sympati man kan få för lite ont i halsen. Jag menar, det är ju ingenting mot den sjukdom jag dras med varenda dag. Kroniskt utmattningssyndrom är så mycket värre. Men blir sällan kommenterat mer än i tillkämpat hurtiga ordalag. Du ser verkligen pigg ut nu. Nu mår du väl bättre? När ska du börja jobba? 

Medan förkylningen ger medlidande av sällan skådat slag. Guuuud vad jobbigt. Så synd om dig. 

Men nej. Det är inte särskilt synd om mig när jag är förkyld. Inte mer än vanligt åtminstone. Det är mest synd om mig alla de andra dagarna när jag mår minst lika dåligt, fast det inte syns utanpå. 





4 kommentarer:

  1. Sant! Häromdagen träffade jag en bekant som också är sjukskriven för utmattning, men för tillfället dessutom råkat på en förkylning. Vi pratade i en timme om jobb, sjukskrivning, utmattning och framtiden. När vi ska säga hej då kläcker jag ur mig ett krya på dig, på ren rutin, och menar förkylningen. Vi tittade på varandra och skrattade. Det sjuka i sjukdomarna liksom :p Utmattningen är klart jävligare, hur fräsch och glad man än kan verka. En veckas snorigheten jämfört med oklar mängd tid (månader, år?!) i konstant trötthet, skörhet och allt annat som hör till... Vilket är värst liksom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmattningen är ju värre alla dagar i veckan även om förkylningen kan vara jobbig just precis mitt i. Men visst är det typiskt att man säger krya på dig, på ren rutin och gammal vana! Men man kan ju för all del mena utmattningen också!

      Radera
  2. Men eller huuuuuuur! Jag blir tokig på kommentaren: Du ser pigg ut! Och igår höll jag nästan på att säga det själv till ngn annan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är ju det som är det roligaste, att man säger det själv också. Fast man menar väl. En kompis sa till mig att jag såg sund ut. Det kändes faktiskt mycket bättre att höra det, än att de säger att jag ser frisk och pigg ut. Men det är väl mest nåt som triggas i en själv antar jag eftersom man inte alls är varken frisk eller pigg. Skulle kanske köra lite mer fake it ´til you make it?! ;)

      Radera