En sak i taget

Det finns ju vinster med att göra en sak i taget så till vida att man minskar sin stressupplevelse.

Men sen finns det en annan aspekt också. Säkerheten. När minnet sviker och man "ska bara". Så är det ofta för mig. 

Ett exempel. Jag sätter på en gryta med vatten för att koka potatis. Medan vattnet kokar upp, kommer jag på att jag satte på en maskin tvätt på morgonen, som jag vill hänga upp innan den surnar. 

Så jag går till tvättstugan. Börjar hänga upp tvätten. Ser något som ligger på fel plats, ska lägga in det i förrådet. Väl inne i förrådet är det en salig röra. Letar upp en sopsäck och börjar städa undan. 

Ja just det. Glömde sätta igång torktumlaren. Tillbaka in i tvättstugan. Hittar tvätt som jag inte hängde upp, innan jag började städa i förrådet. 

Nä. Nu orkar jag inte mer. Går och sätter mig i soffan. Pustar ut. Tar fram telefonen, en bok eller något att göra. Precis då slår det mig att jag höll ju på att laga mat! Tillbaka till köket. Potatisen har visst kokt färdigt. Men inget annat är påbörjat.

Orkar inte ha det så här!! 

Försöker få till rutinen att så länge jag lagar mat så är jag kvar i köket. Fasar för att jag ska sätta på en platta och gå därifrån eller nåt i den stilen. Att min förvirrade hjärna kommer ställa till det på riktigt en vacker dag. 


4 kommentarer:

  1. Antal gånger jag glömt stänga av en platta: 2. Antal gånger jag försökt koka kaffe utan vatten i bryggaren: 2. Antal gånger jag glömt stänga av bryggaren: 1. Men annars går det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl skaffa en sån där timer som de har för äldre. Stor röd lampa som lyser när elektriciteten är på i köket! ;)

      Radera
  2. Ja, en sak i taget försöker jag påminna mig själv om för det mesta, men det finns klart nackdelar. Vid matlagning och bilkörning exempelvis! Idag stannade jag vid grönt ljus och fick en ilsken tutning och en viftande hand av bilen bakom. Begripligt och samtidigt skrämmande att jag missade det. Och värre: vad hade hänt om jag kört vid rött ljus istället?? Turligt nog var det knappt någon trafik just där och då, så ingen skadades och bara en bilförare som blev arg på mig :-/ Oklart hur länge vår "tur i oturen" håller i sig :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg det inte till nån men jag har kört vid rött ljus för att jag fick hjärnsläpp och tänkte att man skulle köra då.... Sen körde jag inte på otroligt lång tid efter det kan jag meddela... Allt gick bra kan jag lugna dig med. Så förstår precis vad du menar. Det är obehagligt att inse att hjärnan inte är vad den borde vara. Matlagning är också svårt som du säger. Att få klart olika saker till samma tid kräver sin kokerska liksom!

      Radera