Tandläkaren om muntorrhet

Jag har haft en väldig tandläkarskräck. Den kom efter en rad oförsiktiga behandlingar när jag var i tjugoårsåldern. Som barn var jag inte rädd alls.

Så gissa om jag inte jublade som högst när jag började med antidepressiv behandling där muntorrhet är en av de absolut vanligaste biverkningarna. Och när tandläkaren sa att jag borde korta ner mitt besöksintervall från 18 månader till att gå var nionde månad. Bara på grund av den antidepressiva medicinen. Som tur är arbetar jag bort tandläkarskräcken nu. Medicineringen gör ju också att man kan orka ta tag i, och ändra sina mönster från förr. Inte något ont som inte har något gott med sig. Om man nu vill vara lite positiv! 

Man får hål i tänderna av de här medicinerna konstaterade min snälle tandläkare senast jag var där. Du kan gå från att aldrig ha haft ett enda hål till att få tio hål på en gång om det vill sig illa. Det tar några år, men de är inte bra för tänderna.

Självklart ska du äta medicinen om den fyller sin funktion. Men var medveten om det. Borsta tänderna morgon och kväll, använd mellanrumstandborste, skölj med fluor.  Och kolhydrater ger hål i tänderna. Smörgåsar och flingor är lika illa som bullar, för tändernas del. Om du behöver småäta för att få energi, så borsta tänderna på dagen också.

Kanske du har rätt till särskilt tandvårdsbidrag också. Det kan man få om man man har vissa sjukdomar eller muntorrhet pga långvarig medicinering.

Ta hand om dina tänder!


7 kommentarer:

  1. Jag blev rekommenderad en gel ned jordgubbssmak när jag var hos tandläkaren sist, den har fungerat. Det var få jag åt lergigan mot illamående. Mina anti depressiva/humörstaniliserande gav mig som tur var bara muntorrhet en dryg vecka. Så det är säkert olika utifrån vilket preparat man använder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig hört talas om en sådan gel, finns det på Apoteket? Skönt att slippa muntorrheten. Låter inte så mycket som ett besvär, men är rätt påfrestande faktiskt! Men vad jobbigt att du mår så mycket illa att du behöver medicinera mot det.

      Radera
    2. Jag köpte den hos tandläkaren, men den finns säkert på apoteket. Jag har även provat sugtabletter som jag köpt på apoteket! Ja det var jobbigt, nu har det lugnat sig men kommer ibland. Man är alltid lika oförberedd!

      Radera
  2. Hmm, tack för påminnelsen, jag har i flera år ätit 2 mediciner som ger muntorrhet och i år även en 3:e, men inte varit hos tandläkaren på 5 år.. Då hade jag ätit annan medicin med den biverkan typ 1 år och hade mitt första hål så det är nog hög tid att jag går tillbaka... Använder ibland medel från Apoteket mot muntorrhet men det krävs rätt mkt varje dag för att det ska ha full effekt och det hade blivit dyrt om jag följt det i 5-6 år. Tror gelen och även en spray finns på många apotek, utöver alla sugtabletter

    SvaraRadera
  3. Ja den där muntorrheten är hemsk, vaknade flera gånger varje natt av det, men sen jag slutade med den ena medicinen så försvann muntorrheten, så skönt att slippa. Men jag använde både sugtabletter, spray och gele på kvällen innan läggdags men vaknade ändå av muntorrheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tandläkaren sa till mig att han tyckte det var bättre om jag bara hade fluoret i munnen, alltså inte spray, gel, tabletter osv som man får i sig. Eftersom för mycket fluor i kroppen inte heller är bra. Bättre då att få det på tänderna där det gör nytta och sen spotta ut det.

      Radera
    2. Ah ok, ingen har sagt det till mig :)

      Radera