När Åkes mamma glömde bort

En bilderbok om utmattning av Pija Lindenbaum. Bilderna har jag tagit ur boken.

Åkes mamma är så stressad så hon håller på att gå i bitar. Hon ryter fram order till Åke varje morgon att han ska skynda sig att äta och så springer de till dagis. 

Fast en morgon kommer inte mamma ur sängen. Hon har förvandlats till en drake som har glömt hur man gör frukost. 

Åke tar med henne till doktorn. Men doktorn kan inte göra nånting. 

Då tar Åke henne till mormor som ger henne mat och säger åt henne att sova så blir det bättre sen. 

Det är en jättefin bok som tar upp hur barn kan uppleva det när en förälder plötsligt är helt förändrad. En bra grund för att prata med de yngre barnen om vad som pågår när någon blivit utbränd.  Plus att den är väldigt fint illustrerad. Kan verkligen rekommendera den! 



8 kommentarer:

  1. Får kolla upp den. Svårt att förklara för en 4-åring och en 6-åring vad som händer med mamma...

    SvaraRadera
  2. https://www.youtube.com/watch?v=a7Eyr7H3VaY Hittade den som sagofilm! Perfekt! Den fanns inte på bibblan här..

    SvaraRadera
  3. Jaha.. nu var det ju inte hela då.. då kan du ta bort länken.. :)

    SvaraRadera
  4. Typiskt. Hoppas du kan få tag på den på något sätt. Jag hittade den i bokhyllan hemma hos en kompis. Har inte läst den förut. Nu är mina barn nog kanske lite för stora för den, men de lyssnade iaf och vi kunde prata om det. Toppen!

    SvaraRadera
  5. Åh, bra tips! Visserligen är mina barn lite större, men ändå. Tänker att den kan vara lagom för 8-åringen i alla fall. Bara för att starta igång tankar och funderingar, eller besvara det som finns kanske. Kring min utmattning och att jag "alltid är trött hur mycket jag än sover" är det mest 11-åringen som funderat och undrat, oroat sig och så. 11-åringen blir lätt oroad och det är jobbigt att se att ens barn känner så för mig. Jag ska ju vara den som oroar mig för dem, inte tvärtom. Vi har pratat om det, men allt kanske vi inte kommit åt än. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den känslan när ens barn oroar sig över en, det är jobbigt. 8-åringen kan säkert ha ut något från boken. Kanske din stora också om man säger att man läser för minstingen och hen bara sitter med. Vet ingen bok för barn i den åldern, men hittar jag nån ska jag hojta till!

      Radera
  6. Men åh vad bra, tack för tips! Har läst några av hennes andra böcker & gillar dem, men visste inte att denna fanns. Vill passa på att tacka dig för alla bra inlägg du skriver, igenkänning på hög nivå. //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Vad roligt att du uppskattar det jag skriver. Hoppas du får tag i boken, den är riktigt rolig och bra!

      Radera