Jag ska på utredning

Så kom den då, kallelsen som jag väntat på sedan avstämningsmötet vi hade i april. Kallelsen till en Teambaserad Medicinsk Utredning, TMU.

I slutet av augusti ska jag åka iväg och träffa läkare, psykolog, sjukgymnast och arbetsterapeut, vardera ett besök på ca 1,5 timme. Uppdelat på två dagar, som tur är, annars hade jag nog inte orkat med. 

Det blir nog prat och tester på alla olika inriktningar och sedan ska teamet prata sig samman för att komma fram till om de är överens med min vårdcentral om min diagnos och min medicinering, behandlingsförslag, mina kompetenser och mina begränsningar gentemot arbetsmarknaden. En sorts avstämning och besiktning helt enkelt. Beställd av Försäkringskassan. 

Jag hoppas att det blir bra möten. Och att jag får ut något av resultatet. Antingen har jag rätt diagnos och gör rätt saker för att läka. Men det behövs tid. Eller så har jag fel diagnos och behöver göra på ett annat vis för att läka. Det kommer bli intressant. 

Fasar lite för att få alla mina skador, begränsningar och hinder på pränt. Men det är ju såklart väldigt värdefullt för mitt fortsatta arbete med att tillfriskna och att komma tillbaka i yrkeslivet så småningom. 

Men som sagt. Det blir inte förrän i slutet på augusti. 

17 kommentarer:

  1. En arbetsterapeut gjorde en utredning på mig och det var inte roligt att läsa om alla mina begränsningar. Jag blev jätteledsen och tipsade arbetsterapeuten om att skriva några rader om mina förmågor också, för det fick hen ju också fram med sin utredning. Förklaringen till att enbart mina begränsningar fanns med i utredningen var att FK bara var intresserad av mina begränsningar som gjorde att jag inte hade mer arbetsförmåga än jag hade. AF/AG däremot är nog intresserad av dina förmågor också. Men då är det väl en arbetsterapeut på uppdrag av AF/AG som gör den utredningen... Håhå jaja.
    Hur som helst, Lycka Till! Det kommer gå bra. Men kan som sagt bli jobbig läsning, som du ju redan verkar vara beredd på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det är mycket fokus på begränsningarna och det känns ju sådär, ärligt talat. Och att läsa om allt negativt, när man vet att man faktiskt gjort sitt allra bästa, det kan inte vara särskilt upplyftande. Tack för ditt pepp, det uppskattas!

      Radera
  2. Du har ju så klart gjort ditt allra bästa och förhoppningsvis kan du få stor nytta av detta framöver även om det inte är kul med fokus på saker som inte fungerar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att jag får nytta av utredningen. Men som sagt, inte kul att få på pränt allt som inte fungerar...

      Radera
  3. Du har inget att bevisa. Samhället är sjukt som gör folk sjuka. Det blir bara läget just nu som skrivs ner och det är ju till för att hjälpa dig <3 även om jag förstår att det är läskigt och jobbigt att läsa om sig själv. Men tänk vad de har för resurser för att hjälpa sådana som dig och mig. De satsar verkligen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra infallsvinkel. De satsar äntligen lite på mig, för att få fram exakt hur mina besvär förhindrar mig från att leva det liv som jag önskar. Det är en möjlighet att få en second opinion från en instans som möter personer med samma besvär som jag själv. Det är bra att jag äntligen får det gjort. Så jag kan få på pränt vad som hindrar mig och först därifrån kan jag gå vidare, med något som passar mig, på min nivå, med mina förutsättningar. Kram!

      Radera
  4. Hur gör man för att få en sån utredning? Ingen i min behandling har ens nämnt nåt liknande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är FK som initierar den utredningen. När de behöver bättre underlag för att avgöra min arbetsförmåga. Tror jag. Så det bestämdes på ett avstämningsmöte. Antar att det kan hänga ihop med att jag varit sjuk, arbetstränat, blivit sjuk igen osv nu i över fem års tid. Att det kan vara bra att få en utomstående som bedömer mina förmågor så jag inte behöver ge mig in i nåt som är "för svårt", utan få ett underlag och att det följer med till arbetsförmedlingen också när det blir aktuellt.

      Så fråga din doktor eller ta upp det med din handläggare på Försäkringskassan. Berätta gärna hur det gick för dig! Kram

      Radera
    2. Jag kanske har varit hemma för kort tid då, "bara" 2,5-3 år. Det enda de pratar om är arbetsträning. VI får se. Just nu har jag tagit sommarlov från allt vad jobbet heter. Man måste få släppa det helt ibland. Kram!

      Radera
    3. Jag önskar att någon hade tagit tag i min situation tidigare. Fem år är för länge för att nån ska göra något tycker jag... Men när man inte vet vad som finns är det inte lätt. Tycker absolut att du kan fråga om du tycker att du är osäker på din förmåga inför arbetsträning. Kram!

      Radera
  5. Ett tips inför TMU:n är att vara aktiv dagarna innan. Normalt aktiv, inte ett maratonlopp... :) Eftersom det kan vara svårt på två dagar få fram hur kroppen mår av kontinuerlig, daglig aktivitet, som ett arbete innebär, kan det vara bra att försöka efterlikna verkligheten.

    Med andra ord, inte vila en vecka innan för att kunna prestera så bra som möjligt under två dagar - för att sedan vila hemma en vecka efteråt. Så ser ju inte ett arbetsliv ut men något jag tror vi är vana att göra - att vila innan för att orka med det som förväntas av oss en viss dag. Det här tipset kanske kan hjälpa dig få en mer rättvis bild över din funktionsnivå sett över tid. Vilket är viktigt för både dig och en eventuell arbetsgivare. Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Funderade på precis detta innan. Att det är bra att utredningen kommer efter sommarlovet, när belastningen för mig, varit högre under en lång tid. Märker ju av det redan nu, hur mycket det där vardagliga ljudet och såna småsaker sliter hårt på energidepåerna.

      Helt klart hade jag ju kunnat vila en vecka innan och efter bara för att vara på topp under utredningen... Dumt. Men ska inte göra det, jag är less på att de tycker att jag ser stark och frisk ut och verkar klok som kan hantera detta på egen hand.

      Så nu tänker jag att jag ska vara lite mer svag och sjuk och osmart, så jag får den hjälp jag behöver! Skämt åsido, men det är inte kul att bli diagnostiserad utifrån hur jag ser ut den timmen jag är på undersökningen. Smink och värktabletter fixar ju en del...

      Radera
  6. Det där verkar vara samma som jag går på nu, teambaserat, beställt genom försäkringskassan. Hoppas det kommer gå bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas det. Men är det där du har fortsatt med rehabiliteringen sedan? För jag ska åka iväg och göra utredningen en bra bit hemifrån.

      Radera
    2. Ja jag har rehaben på samma vårdcentral, dom jobbar i ett team där :). hoppas det blir bra för dig :). kram

      Radera
  7. Tack för dina tankar och det du skriver! Hjälper mig och många andra att komma tillbaka. Lycka till! Ta en dag i taget, det gör jag och lev i nuet, den bästa rekommendation jag någonsin har fått.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kommenterar! Hjälper mig också en massa. Utan er bloggläsare vore det inte alls lika roligt!! Ja visst är det skönt när man kommer in i att verkligen leva just nu. Men det har tagit lång tid för mig att komma dithän. Och jag är inte fullärd ännu. Långt ifrån.

      Radera