Vardagsyoga

Det finns en rad yogaformer, men ingen som den som sker i mitt vardagsrum.

Jag tar fram yogamattan. Ett eller två barn kommer som flugor till en sockerbit.

- Åh yoga, vad roligt! 
- Jag är med. 
- Jag tar den här yogamattan. Du kan väl ta en filt?
- Vi gör krigaren. Den är cool. 
- Nej vi gör en yoga challenge. Jag har sett på you tube. 

Vi börjar yoga. Jag gör mitt och dom kör sitt race. Den ena har något mer tålamod än den andre och håller i lite längre. Till slut hamnar båda i soffan. 

- Mamma. Jag ritar. Så är jag tyst. Jag lovar att inte störa. 

Andas in. Börjar med någon övning.
yogahemma.se
Yoga kan se ut på många olika sätt. 


- Mamma. Kan du ta suddigummit till mig? Det ligger på bordet där. 

- Mamma vad betyder privata angelägenheter?

- Mamma, vilken är din finaste färg på ögonskugga? 

- Mamma, vilket lag kommer du heja på i fotbolls-EM?

- Men asså mamma... Vad gör du? Är det där verkligen yoga? Du ligger ju typ bara där. Asså vi har gjort yoga i skolan och då... 

Så fortsätter det. Härliga ungar. Dom vill vara nära. Prata och umgås. Då blir yogan lite si sådär. Men vi har mysigt tillsammans. Det är det viktigaste! 

4 kommentarer:

  1. Ingen yoga är så fin som den man gör hemma. Det är den verkliga yogan. Den som händer varje dag, hemma i vardagsstöket. Och yoga vore ingenting utan livet. En hund som retas för att få din uppmärksamhet, barn som busar och skriker, en motorsåg som startar precis när du tar ditt första andetag i savasana... Så är livet. Det är i utmaningarna vi växer. Så fint inlägg :-) KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är verkligen yoga i verkliga livet. Men det är ju så det ser ut för mig. Det är den yogan, eller ingen yoga alls. Och då är valet ganska enkelt! :) KRAM!

      Radera
  2. Jag älskar din blogg. Den gör mig lugn, ledsen och glad omvartannat. Tack för att du skriver!
    /Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack vad snällt sagt av dig! Skönt att jag kan skriva så att du också mår bra av det. Uppskattar verkligen att du tog dig tid att kommentera, tack för det! Hoppas du fortsätter hitta lugn och glädje här hos mig! Kram!

      Radera