Skriver du listor?

Förut skrev jag alltid listor.
Listor på allt.
På arbetet fanns en lång lista.
Sen fanns det listor över vad som behövde göras med huset, saker att fixa, sortera sommarskor, köpa presenter, putsa fönster, klippa gräsmattan, städa förrådet, till och med en lista över hur vi skulle fira jul, med tidsangivelser och allt...

Gemensamt för alla mina listor var att de tog aldrig slut.

Så fort jag började närma mig slutet så fyllde jag på dem med nya saker som jag borde göra. Varje överstruken punkt resulterade i minst en ny. Ingen tillfredsställelse, ingen glädje, ingen njutning. Bara jobba vidare, kämpa på. Och jag tänkte hela tiden att när jag blir klar, då ska jag sätta mig ner och vila, läsa en bok, göra något för mig själv, för min egen skull. Problemet var ju att jag aldrig blev klar. Aldrig.

Följaktligen blev det heller aldrig någon vila.

Det var en svår avvänjning. Listorna var mitt sätt att ha kontroll över tillvaron. När jag inte hade listorna hade jag inget att förhålla mig till. Och tänk om jag skulle glömma något viktigt!

Nu resonerar jag som så, att det som blir gjort, det blir gjort. Om jag glömmer något var det antagligen inte så viktigt. Det är en strategi som har fungerat bra hittills.

Jag gick från "Att göra -listor" till "Vill göra-listor". Tex Vill jag dammsuga? Nej. Vill jag ha det rent omkring mig? Ja. Kan jag be någon dammsuga eller ska jag dammsuga själv? Det känns som ett positivt val helt plötsligt. Jag är ingen slav under dammsugaren, jag dammsuger för att jag vill det.

Nu skriver jag inga listor alls längre. Handlingslista till mataffären är det enda. Och nån kom-ihåg-lapp då och då, för att spara på mitt minne. Annars inga listor.

Och det är så skönt!

2 kommentarer:

  1. Yes! Jag skrev listor jämt förut. Har slutat med det i stort sett helt nu.

    I alla fall att göra listor. De har inte gjort mycket för mig egentligen mer än att jag sitter på jobbet och tänker på allt jag ska göra när jag kommer hem. Kommer hem orkar inte göra något på listan och får dåligt samvete för att jag inte uppfyller mina osynliga mål. Repeat nästa dag osv. Nu får listorna dö för jag tar det som det kommer. Orkar jag dammsuga så gör jag det. Orkar jag inte så kanske jag orkar något annat. Saker ordnar sig ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är jättebra att ta död på listorna. För precis så är det, de gör inget annat än att ge en dåligt samvete. Och allvarligt talat, hur viktigt är det att sortera ut vinterskorna ur garderoben? Jag menar, det är ju snart vinter igen! ;)

      Radera