Familjerådgivning

Vill slå ett slag för familjerådgivningen. När den ena parten är långvarigt sjuk förändras relationen.

Min och makens relation krisade som mest när jag, från att ha varit jättesjuk blev aningens piggare. Han hade nära nog blivit som min vårdare under den tiden jag låg och mådde dåligt. Han tog hand om allt som jag inte klarade. När jag sedan blev lite piggare blev jag galen på att han skulle göra allt åt mig!

Han fattade ingenting. Han gjorde ju bara precis som han gjort förut. Tog hand om mig.

Och jag ville vara självständig igen... Så jag förändrades i takt med mitt tillfrisknande. Det gjorde honom förvirrad. Jag var inte alls samma person som jag varit förut.

Sen kom det en period då han började avsky utmattningen. Verkligen hatade allt som utmattningssyndrom hade orsakat honom i hans liv. Han var inte ens sjuk, men ändå drabbades han så hårt.

Vi kunde inte prata med varandra alls. Varje gång vi försökte blev vi osams om något.

Familjerådgivningen var inte rolig. Det ska sägas direkt. Mycket ångest förknippat med de besöken. Vi gav upp, båda två. Fast inte samtidigt. Som tur var.

Och vi hittade tillbaka till varandra.

Utan familjerådgivningen hade det troligen inte blivit så.


3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med, familjerådgivningen är en fantastisk förmån. Min man har vänt sig dit för att själv få stöd i sin situation med en mkt sjuk fru. Hela familjen blir drabbad när någon är så svårt sjuk som vi blir med utmattningssyndrom. Gott at läsa att ni hittat tbx till varandra när det krisade. Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, vad fint att ni hittat ut på andra sidan. Jag har tänkt på det många gånger, att min man säkert kan behöva stöd genom detta. Han kan inte orka med hur mycket som helst. Just nu är det väldigt bra mellan oss och det har ju mycket med att det funkar rätt bra för mig, men vem vet vad som kommer eller hur länge det håller i... Jag ska ha det i bakhuvudet och ta upp det med honom längre fram. Tack för att du delar med dig <3

    SvaraRadera
  3. Så skönt att ni hittat tillbaks till varann igen :), detta med utmattning kan nog ställa till det för många familjer.Kram

    SvaraRadera