Vad händer när hjärnan inte orkar?

Måste tipsa om den här broschyren som jag hittade på Mental trötthet, en sida som Göteborgs universitet står bakom. Det handlar främst om hjärntrötthet vid skallskador och tex vid stroke, inte om utmattningssyndrom. Men jag tycker där finns många bra tips och fakta som stämmer in på hur min hjärna reagerat på utmattningssyndrom. All fakta är hämtad från ovanstående hemsida.


"Andra orkar inte med att arbeta och vardagsaktiviteter som att handla, laga mat, läsa tidningen, umgås med vänner och familj kan bli mer än vad de orkar med. Det är mycket som hjärnan ska sortera och bearbeta och som normalt inte ger en ökad mental belastning."

"Denna speciella form av trötthet med uttröttbarhet och lång återhämtning är svår att förstå för utomstående och kan lätt misstolkas som lathet och ovilja. Det vanliga är att personer ofta vill göra mer än vad de orkar och det är svårt att inse och förstå hur mycket aktivitetsnivån behöver sänkas för att vardagen ska fungera lite bättre."

"Det krävs oftast att aktivitetsnivån sänks mycket mer än vad som går att föreställa sig och det blir en stor skillnad mellan före och efter insjuknandet eller skadan. För den enskilde individen, med bestående problem, kan det ta många år att hitta en rätt balans i vardagen mellan vila och aktivitet. Det tar också tid att hitta strategier som fungerar och att acceptera att aktivitetsnivån är så mycket lägre än tidigare. Men först då kan personer börja ”hitta rätt i sitt nya liv”."
"Det fungerar inte att träna upp sin mentala uthållighet med att göra mer och under längre tid. När omfattningen av den mentala aktivitetsnivån överskrider det som är långsiktigt hållbart, ökar den mentala tröttheten och mentala aktiviteter fungerar sämre."

De har också gett ut en bok som är intressant även för oss med utmattningssyndrom, som andra bloggare redan tipsat om. Jag instämmer, den är bra!!


5 kommentarer:

  1. Yes! Har läst boken, den är bra! Även om jag bara orkade läsa typ tre sidor per gång med min trötthhjärna :-/

    SvaraRadera
  2. Åh vilket bra tips! Tack!

    SvaraRadera
  3. Japp har också läst och tycker att det stämmer in på mig! Mailade Birgitta och frågade om den medicineringen som togs upp också kan användas för oss som är hjärntrötta av utmattning! Det kunde hon tyvärr inte svara på, Synd, jag hade gärna testat! / Leontina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du mailade! Jag tänkte precis samma sak - jag hade gärna testat.

      Radera
    2. Jag tror många av oss hade testat en medicin mot hjärntrötthet om det funnits! Frågan är varför det inte finns!? Kan inte någon ta fram en sådan?! Det kan man ju fundera vidare på... Hmm.. Tack för tipset!

      Radera