Tänk själv

Våga tänk själv.

Fråga inte så mycket. Bara tänk långsamt.

Lyssna mer än du pratar.

Ny promenad idag!


När du känner dig förvirrad, glömsk och har helt otroligt svårt för att bestämma dig. Det är så lätt att lämna över alla beslut på andra. Det känns lättast i stunden.

"Bara gör som ni vill, så jag slipper använda min hjärna. Jag orkar inte!!"

Det är då du ska göra tvärtom. Öva på att våga känna efter.

Vad är det jag vill? Och sedan agera utefter det.

Spelar ingen roll hur lång tid det tar. Men det är så otroligt välgörande för självkänslan att känna att man klarar av sitt liv. Att man har kontrollen.

Och kom ihåg att om man övar i det lilla, så blir det enklare den dagen man måste fatta viktigare, större beslut.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill tacka dig för en bra blogg. Det är så mycket i det du skriver som jag känner igen. Tankar, känslor, symptom och utmaningar som nog bara vi som drabbats av utmattning kan förstå och relatera till. Även om man inte önskar sin värsta fiende att drabbats av denna sjukdom så är det skönt att känna att man inte är ensam. Som du skrev i ett tidigare inlägg, det är ett monsterarbete att ta sig igenom en sådan här rehablitering. Jag tänker ibland att jag skulle vilja skapa ett tillfälle för andra i liknade situation att mötas, att utbyta tankar. Men så ska man orka styra upp någonting och att överhuvudtaget ha något inplanerat är svårt för mig. Därför är det värdefullt att kunna gå in och läsa här. Så tack för att du delar med dig. Om jag inte minns fel så nämnde du Alnarp i ett tidigare inlägg. Jag bor själv i Skåne och skulle det vara så,att du också råkar göra det, och kanske vill möta någon i liknar situation så är jag inte främmande för det.
    Varma hälsningar A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord, det värmer. Jag har också tänkt tanken att det hade varit värdefullt att mötas och kunna umgås i verkliga livet. Men som sagt, det är svårt att få ihop med inbokade aktiviteter och långa resor. Någon gång när vi blivit lite piggare hade det varit roligt att ha det som mål att ses. Jag bor inte i Skåne, men har läst en del om Alnarpsmetoden och rehabträdgården där. Har du varit där och kan/vill berätta något om den rehabiliteringen? Tack för att du läser. Det uppskattar jag mycket!

      Radera
    2. Nej, jag har inte varit där. Men vad jag har hört ska den ha haft väldigt fina resultat. Jag tror på det helhetstänk som jag förstått att metoden hade, med bl.a. olika typer av personal. Tyvärr så är det inte längre personer med utmattning som kan få hjälp där utan jag tror att det är stroke patienter man behandlar numera. Det är synd att man inte kunde flytta verksamheten om den inte kunde finnas kvar där till någon annanstans för behovet att få rätt hjälp för personler med utmattning är stort, tror jag. Jag har själv mött så mycket okunskap både genom läkare och psykologer. Har inte fått rätt hjälp för att kunna läka. Därför har jag själv en önskan om att en dag kanske kunna bidra med den kunskap den här resan har gett. Det finns hål att fylla i form av kunskap, förståelse och erfarenhet känner jag. Jag hoppas på att en dag bli frisk nog att kunna arbeta med att hjälpa andra i liknade situation.
      Varm hälsning A

      Radera
    3. Jag tror att det är värdefullt att man tänker att man vill bidra med sina erfarenheter när man blir så frisk så att man orkar det. Det finns mängder att göra. Och jag tänker att det är bra på alla sätt man gör det. Oavsett om man bloggar, som jag, eller om man tar med sig sitt nya tänk till sin gamla arbetsplats och påverkar där, eller om man byter bana och jobbar mer med vård av utmattade.

      Synd att de inte rehabiliterar utmattade längre. Inte för att man ska ställa olika sjukdomsgrupper mot varandra, men det hade varit fint om det fanns fler möjligheter för alla som har behovet av det.

      Radera