Som natt och dag

Förra helgen var jag med barnen på simskolan. Det var varmt. Det var tjo, tjim och lek, som det ska vara i ett badhus. Och jag var där! Höll ordning på två barn på två olika ställen. Räknade längder och allt gick så bra.

Idag hade jag bara ett barn att hålla koll på. Det var inte alls särskilt varmt. Men trots mina högdämpande öronproppar stod jag nästan inte ut. Kände av alla starka parfymer och tvållukt. Vattnet som brusade i bassängen, fläktsystemet, hårtorken som väsnades i omklädningsrummet. Och alla barn som simmade, skrek och lekte!!  Mitt huvud bara ville att det skulle ta slut. Nu. 

Jag lägger ingen värdering i det här. Bara konstaterar att det växlar snabbt. Det man klarar en dag är inte alls säkert att man klarar vid ett annat tillfälle. Och detta är så förrädiskt. För man vill ju gärna tänka sig att förbättringen är linjär, alltså att den går sakta framåt och uppåt hela tiden. Men det gör den ju som bekant inte.

Hursomhelst så blev det en viktig påminnelse för mig. När hjärnan är piggare orkar den mer. Så självklart. Men lätt att glömma bort när det är så små saker som gör att man blir trött.
"Jag gjorde ju ingenting". Har jag tänkt en miljon gånger. Men när jag tänker efter, så visar det ju sig alltid att jag gjorde ganska mycket!

Nu blir det vila. Antagligen somnar jag en stund. Och ikväll blir det hämtmat. Inget extra arbete för mig idag!

Hoppas ni har en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar