Sol

När nu äntligen solen och ljuset kom tvingas jag stanna inne.

Det är för varmt och för ljust.

Jag har de mörkaste solglasögonen som man kan få tag i, dessutom har jag keps och ändå är det för ljust. Jag får ont i huvudet av det.

Sen vet jag inte om jag förknippar värmen med sämre mående pga att jag blev sjuk den varma årstiden.

Den första sommaren som utmattad hade jag grym ångest och ju varmare det blev, desto mer ångest fick jag. Så nu är det liksom lagrat i hjärnan, att värme är otäckt. En fara, ett hot.

Fast jag förut varit den som älskat solsemestrar. Det har jag svårt för just nu. Värmen stressar min kropp.


10 kommentarer:

  1. Där är vi lika igen. Gillar inte sol och absolut inte värme. Får huvudvärk om jag är i solen för mycket. Tror det beror på att jag är så ljuskänslig. Men man v i l l ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och man vill ju så väldigt mycket emellanåt! ;) Sol och värme känns ju som sinnebilden för lycka i det här landet. Så att inte stå ut med det gör en lite negativ!:)

      Radera
  2. Ju sämre/svagare jag har varit desto svårare har kroppen klarat av att reglera kroppstemperaturen i förhållande till sin omgivning. Normalt sett ska kroppen själv kunna anpassa sig till värmen men det kräver extra jobb av bland annat binjurarna.

    När de inte fixar sänka kroppstemperaturen börjar det kännas som om man håller på att koka över, hjärtat klappar extra, kraftiga obehagskänslor etc. Man måste bort från värmen helt enkelt och på egen hand reglera kroppstemperaturen med hjälp av dusch, skugga etc.

    Jag tror inte att det handlar om några tankar du har om sol och värme utan helt enkelt att din kroppsfunktion som ska kunna reglera värmen tyvärr inte kan det just nu.

    För mig har det periodvis blivit bättre, de perioder jag generellt sett är starkare. Hoppas det blir så även för dig så du får en bra sommar! Och så hoppas vi på en behaglig sommar med lagom temperatur och skön bris... Ingen värmebölja tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, tack för din förklaring. Jag har aldrig fått det förklarat för mig att det faktiskt finns en fysisk orsak till att mitt mående försämras så under sommaren. Men det är ju självklart att jag mår dåligt om inte kroppen har resurser att reglera kroppstemperaturen. Och värmepåslag påminner ju lite om ångestattacker så ibland är det inte lätt att veta vad som är vad...

      Ja, jag hoppas också på en lagom sommar, lite halvkyligt och regnigt emellanåt! Det är så skönt att man kan vidga sina vyer till att uppskatta olika saker genom livet! =)

      Radera
  3. Det är så synd att något som förut varit njutning kan bli till något jobbigt och ångestladdat. Förhoppningsvis kan det ju vända igen så att sol, värme och sommar kan bli till något härligt igen. Men jag kan förstå att du kopplar det med jobbiga känslor om det var då det startade. För mig började det mitt i mörkaste vintern, men jag känner igen mig i ljuskänsligheten. Det är olikt mig att känna mig glad över att det är mörk och mulet ute. Bara för att det gör så ont i ögonen. Vanligtvis är den här tiden på året (och sommaren) min allra bästa tid. Men det blir nog att köra hårt med solbrillor och skugga i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det här med sommaren kommer bli bättre när jag mår bättre. Sen finns det nog en gräns för vad som känns behagligt. Åker kanske inte utomlands till 40 graders värme mitt i sommaren. Men runt 25 grader och sol hade ju varit härligt om man kunde få njuta av igen!

      Ja, det gör ont i ögonen, det skarpa ljuset. Och så ger det mig huvudvärk. Så det är bara att plocka fram solbrillorna och se lite cool, mystisk och svårtillgänglig ut! ;)

      Radera
  4. Jag känner likadant med solen och ljuset! Sitter på balkongen nu med en kudde som täcker för solen så jah får skugga och solbrillor och stor hatt på. Ser ut som största muppen i Sthlm för alla andra lapar sol härute nu... Skönt att veta att det finns homies därute som känner samma sak som jag iaf! :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du är verkligen inte ensam. Jag har ingen kudde, men en yttertröja har jag lagt över solglasögonen och så kepsen nerdragen... Å ljuva sommartid! ;)

      Radera
  5. Samma för mig! Men just nu ,är inne i en jättesvacka, så känns solen som en energigivande i korta stunder☀️�� O jag bara tackar o tar emot ��/ Leontina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så härligt med solen. Men inte för mycket. Lite värme är underbart. För mycket värme blir en plåga. Samma med ljuset... Men visst vill man kunna njuta lite också!

      Radera