Om inbillat synfel, allergi och omega-3

Jag har varit hos optikern. Var helt övertygad om att min syn försämrats sedan jag var där senast, för två år sedan, och att jag skulle behöva nya glasögon. Men nope. Ingen förändring på mitt synfel.

Jag fattar ingenting. Jag ser ju inte. Allt är suddigt. Och jobbigt.

Så, ytterligare utredningar...

Hjärnan är trött. Så klart. Det var ju ingen överraskning. Det kunde jag kommit fram till själv! ;)

Jag har också för lite tårvätska och tårvätskan jag har, är inte av optimal kvalitet. Den smörjer alltså inte ögat så som den behöver för att man ska se normalt. Det beror delvis på den antidepressiva medicineringen. Av samma orsak som jag lider av muntorrhet, lider jag också av ögontorrhet, alltså uttorkade slemhinnor. Dessutom har jag problem med insidan av ögonlocken.


Och som grädde på moset har jag blivit pollenallergiker på gamla dar. Eller så gammal är jag ju inte, men pollenallergiker har jag blivit. Det påverkar mig också mer än vad det hade behövt göra, eftersom jag är överkänslig pga utmattningen och känner av variationerna, mer än vad jag hade gjort om jag inte varit utmattad.

Så nu adderar jag några mediciner ytterligare till min dosett. Allergitabletter och ögondroppar.

Och för miljonte gången har jag blivit rekommenderad omega-3. Denna gången av optikern, för mina ögon.

Jag gillar ju att äta vanlig mat och inte en massa tillskott. Men vad ska man tro? Vem gör studierna? Vem tjänar pengarna? Hur ska man veta vad man ska äta? Vem kan man lita på?

Funderar på om jag ska äta omega-3-tillskott. Trots allt...?



4 kommentarer:

  1. Hm, jag har oxå funderat p om jag behöver kolla synen. Har mest glasögonen på jobbet/vid datorn, men nu när jag använder dem blir jag snabbt trött i ögonen. Hemma har jag dem sällan. Är mer än 1,5 år sedan jag köpte glasögon sist.

    Omega 3 är bra skit :) speciellt för hjärnan. Jag åt det under båda graviditeterna och gav till barnen i flera år och de är supersmarta ;) haha. Testa märket MorEpa - de ska vara varianten där störst mängd fettsyror faktiskt tas upp av kroppen. ���� om du vill testa alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig kändes det bra att kolla synen, bara för att vara säker på att jag inte hade huvudvärk pga synfel, som ju är så lätt att avhjälpa jämfört med hjärntrötthet...

      Har ätit omega 3 en period förut, men vet inte om jag märkte nån skillnad, mellan när jag åt och när jag var utan. Men får kanske börja igen då!

      Radera
  2. Har också kollat synen under min utmattning två ggr men båda gångerna ingen försämring. Jag blev lika chockad! Jag ser också helt suddigt så fattar ingenting men det beror tydligen på hjärnan... Så: billigt att undslippa nya glasögon men bittert att man fortsätter se som en kratta.

    Omega 3 testade jag också efter rekommendation, märkte väl ingen skillnad förutom att min hy blev brutalt mycket sämre! Den innehåller fisk som min kropp inte gillar tydligen. Men kanske ska testa en vegetabilisk. Man kan äta extra rapsolja och valnötter, det äter jag ganska mycket av som kompensation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omega-3 i rapsolja och valnötter säger du. Har även hört linfrön/linfröolja. Förutom lax då. Jag märker inte heller någon skillnad när jag äter eller inte äter tillskotten, så det är väl det som gör mig lite tveksam.

      Och tänk om det räckt att man lagt lite pengar på ett par glasögon, så man kunde sett ordentligt! Men nähä. Vi kör den långa vägen, läka hjärnan. Inget fusk här inte! ;)

      Radera