Hiss eller diss?

Bara rubriken gör mig skeptisk... Snabb hjälp och utmattning i samma mening känns galet.

Är det någon som har testat saffransextrakt nån gång? För mig var detta nytt. Detta patenterade extrakt ger tydlig effekt inom två veckor. Sägs det. 

Jag drar en djup suck och konstaterar att fast jag inte tror på det här, inte ett dugg, så är det en lockande tanke. Tänk att få bevisad effekt på två veckor! Wow! 

Men tänk på den som har en riktig depression eller utmattning och som struntar i att gå till doktorn och äter patenterat saffransextrakt istället. 

För mig blir det en diss. Både reklamen och produkten. Jag tror inte det finns nån quick fix. Mot något. Tyvärr. 

8 kommentarer:

  1. Nej, det här tror jag inte på. Som utmattad har man ju provat en del hälsokost, men inget har fungerat. Det kanske funkar om man är lite trött..inte helt utmattad.

    SvaraRadera
  2. Diss tycker jag. Såg btw filmen Side Effects i helgen, stänge av efter halva för jag mådde SÅ dåligt av den... Svårt att se andra i depression ibland när man man själv är mitt i det, allt är så naket. Hursomhelst så visade de hur det är okej i USA att göra reklam för läkemedel, typ SSRI. Tänk om det hade gått reklam på tv i Sverige: köp nya citalopram! Köp nya venlafaxin! Fråga din doktor efter nya sertralin! Ehhhh... Blev helt ställd. Så galet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oroande tanke om det vore som i USA med medicinen och reklam på TV.

      Radera
    2. Ja, väldigt annorlunda mot hur vi är vana att se det här. Skönt att det finns lite regler kvar gällande reklam.

      Jag håller med dig om att det är svårt att se och läsa om andra i samma situation som en själv emellanåt. Man känner liksom in allt som de också känner. Så eländet blir dubbelt. Men likaväl kan jag känna tröst över att det finns andra som ligger i sina sängar och mår lika dåligt som jag. Så det beror nog mycket på dagsformen vad man orkar ta till sig.

      Radera
    3. Ja, jag tror också det är dagsformen. Jag läser ju några bloggar om utmattninsg som jag tycker hjälper massor, men jag avstår från alla program och poddar eftersom jag tycke det blir för jobbigt, för mycket. Blir ledsen. Men det kan vara en fas som går över när jag blir bättre.

      Och ja, så skönt att vi har regler kring reklam för läkemedel! Kändes helt absurt när jag såg hur man får göra i USA.

      Radera
  3. DISS och undrar om det inte är falsk marknadsföring. Finns inga tabletter som ger en snabb effekt mot utmattning. Tänker som du, hemskt om människor går på detta och inte söker hjälp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja frågan är ju vem de har testat på, hur många osv. Men nej, vi är överens, inga tabletter ger snabb effekt mot utmattning. Om de gör det, är det inte utmattad man är.

      Radera