Arbetsförmedlingen

Idag har jag varit hos Arbetsförmedlingen.

Är helt slut nu efteråt.

Min handläggare på Försäkringskassan ville att jag skulle skriva in mig idag, eftersom min anställning slutar nu. (Mer om det i ett eget inlägg)

Men handläggaren på Arbetsförmedlingen förstod inte nyttan med det, eftersom jag är beviljad sjukpenning, så räcker det för att skydda min SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Så jag fick övertyga henne en stund om att hon ändå skulle anteckna att jag varit där.

Hängslen och livrem kallas det.

Men om du har ett läkarintyg i flera månader framåt (med betoning på flera månader, som om det var det värsta hon hört) kommer du ju inte kunna jobba...?
(ser tveksam ut)

Nä, det stämmer.

Nähä..... (funderar) men då börjar du jobba när läkarintyget går ut då?

Jag har ju varit sjukskriven i fem år nu, så det är inte säkert att jag börjar jobba då heller. Det kanske tar längre tid. Det vet jag inte.

(Djupt andetag hos arbetsförmedlaren)

Okej. Jag skriver här att du har varit här och anmält dig, så Försäkringskassan får som de vill. Så får vi ha förnyad kontakt när det blir aktuellt med arbete eller arbetsträning för din del. Men då ska inte du behöva komma hit själv, utan det är FK som ska kontakta en handläggare här och boka in ett möte.

Ljuvliga byråkrati.

Dagen har knappt börjat och jag har redan huvudvärk. Luften stannar vid nyckelbenen ungefär och jag försöker andas djupa andetag, men det går inte.

Jag lägger mig ner och blundar en stund. Det är nog lika bra.

6 kommentarer:

  1. Skrattade högt :-) så roligt. Tycker man bara själv om man upplevt exakt samma sak idag. HAHAHHA! Huvudvärken alltså. Sitter i samma båt *visselivisselivisslei*
    Sjukskriven i mer än ett år??!
    Eh ja...
    Men du ser pigg ut!
    Eh... Jaha?! (Tack?!...) ????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste nog ha upplevt det för att kunna skratta åt det! Det är så hopplöst och så dumt, så jag vet inte vad jag annars skulle göra.

      Radera
  2. Man behöver som sagt vara frisk för att orka vara sjuk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Bevisat ännu en gång!

      Radera
  3. Ja i mina ögon och öron låter detta oerhört korkat, men det är väl så reglerna är :). I bland undrar man. Ser dom inte själva hur korkat det är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som har bestämt reglerna har nog inte själva varit mitt i alltihop och upplevt det IRL. På pappret verkar det väl smart, kanske?! ;)

      Radera