Alla dessa ljud, allt detta buller...

När man är överkänslig mot ljud tycker jag att det är en utmaning att försöka leva med allt ljud och buller som finns överallt. Så många ljud som jag aldrig reflekterat över tidigare kan vara det som får bägaren att rinna över just den dagen. Jag har alltid öronproppar med mig. Har provat typ hela marknaden av öronproppar. Men ibland hjälper det inte ändå.

Gatumusikanten på torget som spelar dragspel av hjärtans lust, radion som skvalar i väntrummet hos doktorn, bakgrundsmusiken som spelar på alltför hög volym i alla affärer och överallt dessa mobiltelefoner som ringer och plingar och folk som pratar så högt, som om jag ville veta allt om deras liv.

Härförleden var jag och köpte diskmaskin. Butiksbiträdet ville gärna framhålla olika kvalitéer som miljöklasser och sånt. Jag jämförde bara decibel! Tog den tystaste och sen var det bra med det!

Det är tråkigt att inte orka med ljud, för livet blir så begränsat. Känner mig ofta som en gnat-moster som stänger av all musik, hyssjar på alla att prata tystare och sänker alla ljud överallt som jag kommer åt.

Orkar verkligen bara ta in en ljudkälla i taget. Ibland inte ens det.

10 kommentarer:

  1. 100% igenkänning på det! Det lustiga är att den där gränsen för vad man klarar av i ljudväg varierar väldigt, i alla fall för mig. Det kan gå bra under dagen och sen hux flux, så blev det för mycket och jag måste få tyst omkring mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det varierar för mig också. Ibland exploderar jag för minsta lilla och ibland går det riktigt bra!

      Radera
  2. Det är så hemskt när man är ljudkänslig. I går var jag ute i skogen och tyckte att fåglarna kvittra så himla högt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej! Då tycker man verkligen att allt låter för mycket! Men jag kan förstå dig, de är ju så glada så här års, fåglarna alltså, så de låter rätt mycket!

      Radera
  3. Känner igen! Fick i helgen en hel restaurang att stänga av musiken genom en enkel fråga - de var fantastiskt tillmötesgående! Inte samma bemötande på Max, personalen där är inte tillåtna att sänka musiken tyvärr.

    Ngt jag tycker är ledsamt är att behöva be min man sluta vissla. Han visslar ju av glädje men för mig blir det en plåga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ju gå om man frågar. Men som du säger, snabbmatsrestauranger är inte så hjälpsamma med detta. Har frågat och fått nej på Burger King också, av samma anledning.

      Tycker också det är jobbigt att be sina nära att vara tysta. Att be barnen sluta sjunga drar jag mig för, är så glad att de sjunger! Men det kostar på...

      Radera
  4. Efter två år som sjukskriven för utmattningssyndrom börjar jag klara ljud bättre och bättre. De bästa öronpropparna enligt mig är Happy ears. Min psykolog säger att om jag behöver använda öronproppar är jag på fel ställe. Jag försöker leva efter det, är jag på en plats som kräver öronproppar försöker jag gå där ifrån. Hemma har det självklart varit svårare men nu anvädre jag dem hemma endast när jag sover. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra riktlinje! Om det väsnas för mycket är det fel plats. Men inte hundraprocentig, ibland har man ju tyvärr inget val...

      Radera
  5. Känner så väl igen mig. Styrka till oss!

    SvaraRadera