80: 20

Jag läste någonstans att de flesta som dör i samband med bergsbestigning på Mount Everest, dör på vägen ner. Och vad har det med någonting att göra?

Jo, tänk att du har din pott med energi varje dag. Om du gör av med 100% varje dag har du inte kvar något till oförutsedda händelser. På Mount Everest kan det vara väderomslag, en stukad fot eller något i den stilen, som får ödesdigra konsekvenser. För en utmattad kan det vara ett jobbigt telefonsamtal, eller en middag som behöver lagas, som får bägaren att rinna över.

Men grejen är att bägaren rinner inte över, om man inte redan är på gränsen.

Om man har god marginal klarar man av en oförutsedd händelse. Annars gör man inte det.

Ekonomer brukar råda om att man ska ha en buffert på sitt sparkonto. Detta är ungefär samma sak. Om du plockar ut en tusenlapp varje månad tar pengarna slut förr eller senare. Du behöver spara ibland och sätta in pengar också, för att behålla bufferten.

Låna från energisparkontot, om det känns värt det, men betala tillbaka till dig själv, till din kropp. Sov ikapp, vila, slöa, lata dig. Låt inte energin ta slut.

Använd 80%, men spara (minst) 20% varje dag.

10 kommentarer:

  1. Ja så sant! För mig händer det faktiskt tyvärr ganska ofta att bägaren plötsligt rinner över när jag ska laga middag eller ta ut en maskin tvätt. Så detta var bra råd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och det är nästan alltid på de där små sakerna som det rinner över, tycker jag. När man "ska bara".

      Radera
  2. Du är inte sköldkörtelsjuk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag kollat upp flera gånger!

      Radera
  3. Bra tänkt, fast jag skulle nog vilja vända på siffrorna så att vi hinner läka med :-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår din poäng här. Kanske är det snarare så att det är individuellt hur mycket man ska gasa och bromsa. Och att det är något som förändras. Så från början är man kanske på 99% spara och 1% slösa och sen förändras förhållandet mellan dessa över tid. Eller?

      Men maximalt slöseri ska vara en bit under 100% i alla fall, så man har möjlighet att spara. Sen om det är 50-50 eller 70-30 får man nog göra sin egen avvägning. Kram!

      Radera
  4. Väldigt smart sätt att tänka :) Gäller bara att lära sig det i praktiken. Det här ska jag försöka ta med mig framöver. Energispargrisen :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är rätt fiffigt! Men ganska svårt i praktiken, som allt annat! ;)

      Radera