Yoga som friskvård, istället för sjukvård


Jag hade nån slags förutfattad mening om att yoga är antingen vila på en matta eller stå på huvudet i nån timme, eller så.  Typ.

Precis i början av min sjukskrivning gick jag en kurs i medicinsk yoga (mediyoga) via sjukgymnastiken på vårdcentralen. Och det var mest vila och skön stretching. Passade perfekt till min totalt sönderstressade kropp. Bara jag orkade ta mig dit. Många gånger låg jag bara på min matta och grät hela passet igenom.

Sen när jag blev lite bättre kände jag att det blev "för enkelt" för mig. Jag blev friskare helt enkelt och ville testa något annat!  Hyfsat lugnt, men ändå något som är friskvård mer än sjukvård. Och så fick jag tips av Fröken Duktig att testa kundaliniyoga och jag började en kurs efter jul. Och det är så annorlunda mot vad jag trodde.

Det är lugnt och skönt. Men samtidigt riktigt jobbigt emellanåt. Min kropp får arbeta, men utifrån mina förutsättningar. Man gör så mycket, eller så lite som man vill, och som passar dagsformen.

Veckans yogapass har verkligen blivit något jag ser fram emot.

Sedan fick jag tips från alldamnstories att testa på yinyoga med hjälp av appen Vila dig i form
Den finns som bok också, men appen passar mig bra då jag oftast har den tillgänglig i telefonen.


Jag har testat en del yoga den senaste tiden när det varit extra förhöjd stressnivå i mitt liv och det fungerar verkligen bra. Jag fokuserar på min andning och på att göra något med kroppen så jag slipper tänka på allt annat runtomkring, som annars fyller min hjärna. Kan känna hur kroppen slappnar av och hur andningen flyttar ner i magen igen efter att ha fastnat i bröstkorgen när jag stressat upp mig.

Jag är verkligen på gång att bli riktigt hooked på yoga. Har ni några roliga tips på nåt som har med yoga att göra så dela gärna med er i kommentarerna! Sen finns det ju andra saker som är roliga med yogan, till exempel alla coola saker man blir sugen på att köpa! ;)
Alla bilderna är från Pinterest.


4 kommentarer:

  1. Underbar bok:
    Mitt liv i 23 yogaställningar av Claire Dederer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska jag kolla upp! :-)

      Radera
  2. Det finns en tjej som heter Adriene som driver en youtubekanal som heter Yoga with Adriene. Vad ska jag säga... DEN ÄR FANTASTISK! Gå in på youtube och sök på yoga with Adriene och kanske testa hennes 30 days of yoga? Det är 30 dagar (som man såklart inte alltid orkar i följd när man är utbränd) och varierade pass mellan 12-30 minuter. Världens bästa. Hon är rolig, bjussig, kör en yoga som man anpassar själv och väldigt, väldigt härlig. Testa! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag testa. Tycker det är svårt att hitta det som är bra, när det finns så mycket. Så blir jätteglad för tips!

      Radera