Vilka är de första symptomen på utmattningssyndrom?

Ännu en viktig fråga.

Symptomen på utmattning kommer smygande, så man vänjer sig gradvis vid att må sämre och sämre.  Man glömmer bort hur det känns att må bra till slut. Men några varningssignaler, även om de naturligtvis är väldigt individuella, kan vara

Man avskärmar sig från sina vänner
Man har inte tid att göra saker som man normalt sett tycker är roliga
Man har en massa att göra, men får ingenting gjort

Man blir irriterad, frustrerad, arg, får raseriutbrott, börjar lätt gråta, tycker att det är fel på alla andra utom på en själv.
Om man dessutom funderar på om livet ens är värt att leva är det verkligen dags att söka hjälp.


När man får kroppsliga symptom har det gått ganska långt. Många känner av minnes- och koncentrationsproblem, hjärtklappning, yrsel, mag- och tarmproblematik, värk i kroppen, huvudvärk osv.

Men även vanligt att man har svårt att varva ner, har svårt att somna, eller vaknar tidigt och kan inte somna om. Man kan få ångest, fast man aldrig haft det tidigare.

Om man inte känner sig pigg fast man vilar eller hur mycket man än sover, om man är lika trött efter helgen eller semestern, då ska man nog be om hjälp.

Det finns ett test att göra; Lider du av utmattningssyndrom? Det ger en fingervisning för om du ligger i riskzonen för att drabbas av utmattningssyndrom. Om du gör det så var inte rädd att ta hjälp. Ju tidigare du får hjälp, desto bättre chans att återfå energin i ditt liv igen.

2 kommentarer:

  1. Kan skriva under på i princip allt! Det är luriga saker som var för sig inte är anledning till att dra i handbromsen. De liksom smyger sig på en efter en, som du skriver... Gjorde testet innan jag kontaktade vården första gången och fick ganska jättehögt på det. Då insåg jag att jag nog borde försöka ta hjälp ändå och att det nog inte bara var jag som inbillade mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde aldrig nåt test, för jag hade aldrig tänkt tanken att jag skulle gå in i väggen. Jag var ju friskast av alla, sånt drabbar inte en sån som mig osv...

      Radera