Trött och hungrig

Är så extremt hungrig. 
Men samtidigt så trött att jag inte orkar sitta upp tillräckligt länge för att äta mig mätt. 
Försöker äta fort för att få i mig något.

Äter som om jag aldrig sett mat förut.
Glupskt och girigt.
Vill ha sås och potatis. 
Mörk choklad. 
Apelsinklyftor. 



Huvudet orkar inte med den påfrestningen.
Känns som det ska explodera. 
Ofattbart att man inte orkar ta sig till köket utan att börja gråta av ansträngning.

Måste lägga mig. 
Stapplar till soffan och faller ihop.

Fortfarande hungrig.
Mår illa.
Måste ha mat. 

4 kommentarer:

  1. Vännen, det låter som om du är i ett kraschläge som tyvärr är både vanligt och kännetecknande för ME. Det finns några saker man kan göra för att lindra:

    1. Be någon annan ge dig mat så du inte behöver slösa värdefull energi på att ta dig mat. Ligg ner så mycket du behöver, ät i sängen om du behöver det.

    2. Du behöver mat regelbundet och ofta för att få energi och för att höja blodsockernivån. Ät inte stora portioner som tar mycket kraft att processa. Ät mindre portioner men oftare än vanligt. Det är för att höja blodsockernivån som du längtar efter apelsin, det gör jag med när jag kraschar. Men, ät gärna också sådant som håller blodsockernivån under längre tid vilket inte apelsin gör (det är endast en snabb kick). Tål du kokt ägg eller äggula och avokado kan det vara bra komplement. Ha något bredvid dig att äta vid sängen så du även kan äta under natten om du vaknar.

    3. Ät gärna lättsmält och varm mat, exempelvis mixad soppa om det finns tillgängligt. Tar mindre kraft. Drick rumstempererat vatten, tar också mindre kraft än om den är kall.

    4. Drick saltvatten. Ta en tesked havssalt i ett glas vatten och rör om. Bra och viktigt få i sig mineralerna. Kan hjälpa mycket mer än man tror.

    5. VILA helt.

    6. Om du vill ta extra tillskott av något slag kan kanske B-vitaminkomplex (alla B-vitaminer) och Q10 vara till stöd. Men, det är helt upp till dig att avgöra och känna om du tål dessa.

    Slutligen vill jag skicka en kram till dig. Det kommer gå över men jag vet att det är ett mycket utsatt och smärtsamt läge. Hoppas du får vård och stöd av andra runt omkring dig. Kram.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket för ditt uttömmande svar. Uppskattar det mycket! Hade ett ansträngande möte igår och stressen inför det hade byggts upp under lång tid. Så jag rasade ihop när pressen släppte.

      Spännande med havssaltvatten och rumstempererad dryck. Har jag aldrig tänkt på, men klart att det tar mindre kraft. Smart!

      Har du fått hjälp av Feldenkreismetoden? Det handlar också om att använda kroppen så energismart som möjligt. Väldigt lugnt och skönt, hjälpte mig bra till ett nytt rörelsemönster och kroppsmedvetenhet. Kan jag varmt rekommendera.
      Kram!

      Radera
    2. Ja, förstår verkligen att mötet tog på dina krafter, både före och under tiden. Det är tufft med möten där man känner att mycket står på spel, där många är inblandade och fokus handlar om en själv och ens framtid.

      Hoppas du kan vila på alla möjliga sätt nu, bara vara för att spara upp nya krafter. Ja, kroppsmedvetenhet är bra, känner dock inte till just den metoden. Det är bra använda sig av sådant man känner hjälper, det bästa riktmärket! Kram!

      Radera
    3. Tack för din omtanke. Den värmer så mycket.

      Ja, nu vilar jag, sparar på krafterna. Känns skönt att bara vara ett tag.

      Radera