Tårarna rinner

Tårarna rinner och det svider i ögonen. Inte för att jag är ledsen, utan mer som om jag skalar och hackar lök efter lök. Jag kan inte titta för det gör så ont. Det var ett tag sen stressen yttrade sig på det här sättet, men jag känner igen det.

Ögonen liksom protesterar: Titta inte!!! Som om kroppen har fått nog av intryck och måste stänga ner synen ett tag, för att återhämta sig.

För jag kan verkligen inte titta när det blir såhär, måste blunda. Måste vila, måste slappna av.

Kroppen är så smart. Kan inte säga nåt annat.

Även om det är synnerligen opraktiskt för mig, så är det effektivt.

För vad gör man när man inte ens orkar titta? Inte så mycket.


12 kommentarer:

  1. Känner igen symptomen. Mina ögon liksom drar ihop sig som i kramp ibland och tårarna rinner ofrivilligt. Mysko..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, som att de krampar. Känner igen detta. Försöker lura dem genom att kisa, men det går inget vidare...

      Radera
  2. Även jag känner igen mig mycket väl. Det krävs fysisk energi för att hålla ögonlock öppna och det krävs fysisk energi för att ta emot och bearbeta intryck. Vid stor fysiologisk energibrist löser kroppen det genom att stänga ner. Man kan inget annat än blunda och vila, kroppen beordrar även fastän man inte vill eller tror sig behöva det.

    Gör inget förutom att äta ofta och drick både vanligt vatten och saltvatten. Det handlar inte om "stressade känslor för stunden" utan är signaler om allvarlig energibrist. Det kommer bli bättre som du säkert redan vet, men det krävs myrsteg. Var rädd om dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver är så logiskt och bra!! Man fattar ju att det krävs energi för att hålla ögonlocken öppna, men det är ju helt galet att den lilla energimängden är den som får en över kanten, så att säga.

      Dricker du vätskeersättning nån gång, med socker och salt? Eller bara salt? Socker ger ju energi tänker jag...?

      Radera
    2. Nej, jag brukar försöka hålla mig till så "rena" råvaror som möjligt. Socker får jag i mig i form av bär och kokta morötter, brukar mixa det.

      Bra energikälla är också kokosolja! Brukar ta en matsked neutral kokosolja i gröt eller en varm smoothie så den smälter ner. Det ger rätt snabb energi! Bättre ta på morgonen än på kvällen. :)

      Radera
    3. Här svarade du visst lite på det jag nyss undrade! Tack för det!
      Har du fått läsa dig till allt detta på egen hand eller har du fått all denna information från sjukvården i samband med din sjukdom?

      Radera
    4. Av ren överlevnad har jag behövt lyssna till kroppen för att lära mig hur den funkar. Om den skriker efter mat samtidigt som jag får extrem energibrist och inte kan röra mig, är det bara att lyssna och ge den mat. När jag kraschar hårt börjar kroppen förbränna intensivt i jakt efter kraft.

      När det var som värst tappade jag två kilo på ett dygn fastän jag åt varannan timme och bara låg ner. Min man gav mig mat hela tiden, även två gånger på natten. Ändå rasade kilona.

      Så, nej. Jag har fått lära mig den hårda vägen vad som funkar och inte. Sjukvården börjar få lite mer kunskap om ME men det är en lång väg kvar.

      Radera
    5. Det låter som en fruktansvärd period av ditt liv. Så mycket vikt har jag aldrig tappat. Fick du inte sjukhusvård när du var så extremt dålig?
      Under en period drack jag en tesked vätskeersättning i taget, kunde inte få i mig något mer. Det var helt galet. Att stress kan förstöra kroppen så.

      Jag känner igen det där. Det mesta har jag fått lära mig själv. Sen har jag kunnat få bekräftat vissa saker i efterhand, att det finns en fysiologisk förklaring till det som jag upplevt i praktiken.

      Tack för att du delar med dig! Är säker på att fler än jag har nytta av dina goda råd!

      Radera
  3. Intressant! Jag har aldrig varit utmattad, men vet vad fysisk smärta innebär då jag nyss bytt höftled. Att blunda är för mig det enda för att stänga av och gåutanför mig själv, då jag inte klarar morfin eller andra starka värktabletter. Då får man lite ny energi igen.
    Kram Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Luna och välkommen hit! Jag läste om din höftoperation, hoppas smärtan börjar ge med sig så småningom. Ja att blunda är bra, "andas i en fyrkant" är också bra för att fokusera på något annat än det som är jobbigt. (sök på bloggen så har jag förklarat det närmare där).
      Kram!

      Radera
  4. Jag har skrivit här innan men gör det igen: det är så värdefullt att läsa om andra i samma situation. Tack för att du delar med dig och får mig att känna mig mindre ensam i det här. Hoppas du blir bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Roligt att du läser och kommenterar. Vad bra att du kan hitta lite stöd i det jag skriver. Tror det är bra att få höra att man inte är ensam.
      Tack!

      Radera