Känner hur kroppen blir starkare, vilken belöning

Jag har sprungit väldigt mycket, förut i mitt liv. Innan jag blev utmattad. Aldrig tyckt att det varit särskilt roligt. Men gjort det ändå. Dumt nog. Jagat tider och rekord. Längre och fortare. Sprungit tills jag nästan stupat.

Sen när jag sprang in i väggen lovade jag mig själv att jag aldrig skulle springa en meter till. Aldrig nånsin. Och det har jag inte heller gjort. Jag har promenerat och varit utomhus. Njutit av naturen. Men inte sprungit.

Förrän nu. Jag har känt suget ett tag. Men avvaktat. Tills nyligen. Var ute och gick min promenad och fick ett plötsligt sug efter att springa och joggade mellan två lyktstolpar. Bara kort. Men det räckte. Glädjen fanns där. Sen gick jag igen. Njöt av glädjen att jag orkat springa en liten sträcka.
Skogen är härlig, för jogging, promenader eller att sitta på en sten och tänka

Sen har jag byggt på lite då och då. Jag springer bara när jag har lust. Ibland får jag springa efter något barn som vill leka. Och då orkar jag det!! Jag är så glad att jag börjar orka med mitt liv. Jag tränar inte med något annat mål i sikte än att klara av min vardag.

Jag gör det så enkelt som möjligt. Oftast är jag inte ens ombytt för löpning när lusten faller på. Då joggar jag i vanliga byxor och jacka. Spela roll, liksom!

Det är så skönt att känna förbättringen. Hur kroppen svarar. Och en seger i sig att jag springer lite när jag vill, att jag inte mäter sträckor och värderar resultat, utan bara känner hur kroppen blir starkare och det är belöning nog.                  

6 kommentarer:

  1. Så bra och jag håller verkligen med! Springer också när lusten faller på och tvingar inte fram något, dumt i den sitsen vi är i tänker jag... Men visst är det en frihet att känna hur kroppen blir starkare, något man inte längre tar för givet alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej visst är det härligt när man bara gör något för sin egen skull och bara njuter av det?! Kom på mig själv med att springa och le! Så härlig känsla! Nej, man tar verkligen ingenting för givet längre.

      Radera
  2. Åh vad härligt det låter �� När lusten får styra och krav , tid mm är sopade under mattan !����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det är väl precis så det ska vara! :-)

      Radera
  3. Så härligt!
    Jag känner likadant. Det är så skönt att faktiskt orka lite mer igen. När man själv vill. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! När man har lust är det härligt att ge sig ut lite. Annars är det rätt fint att hänga i soffan också. ;-) Bara det att man har ett val, gör att det blir lyxigt. Annars är det inte så kul.

      Radera