Hur tänker ni kring sommarlovet?

Jag har börjat fundera lite kring sommarlovet. Tidigt kanske? Egentligen ska man ju ta dagen som den kommer och inte oroa sig i onödan, men med tanke på att jag blev helt slutkörd på påsklovet nyligen, som bara var en vecka, så känns det befogat att försöka styra upp sommarlovet så bra som det går.

 Juni. Juli. Augusti.

Efter varje sommarlov de senaste fem åren, har jag mer eller mindre kraschat i augusti. Sen har det tagit framåt oktober, november att komma tillbaka. Så i år vill jag satsa på att göra något annorlunda. Med målet att ta mig igenom sommaren utan krasch efteråt.

Frågan är bara hur...?

Struktur är A och O för mig. Men den brukar falla samman i takt med att skolans rutiner och ramar försvinner bort.

Dessutom är det allt det här ljudet. Fyra personer låter mer än vad jag klarar av! Prat, skrik, kiv och liv, kompisar, syskonkärlek (Hmpf...), tv-spel, bollspel, sång, you tube, tv-program, simskola... Och så all extra matlagning. Och disk.

Jag har svårt för att ta mig tid till mig själv. Helst vill jag vara ensam hemma. Inte ensam borta. Och då måste jag köra iväg resten av familjen några timmar varje dag. Det funkar ju ibland, men inte varenda dag i en hel sommar...

"Att vara ensam är ett behov, inte ett önskemål." 
Ur Linus Jonkmans bok Introvert

Min hjärna behöver rutiner. Den är lugn när den vet att den får sömn och mat på bestämda tider. På samma sätt behöver den förutsägbarheten i att veta vad som händer de olika dagarna. Så en spontan barnvakt är en bra hjälp, men en förutbestämd "schemalagd" barnvakt hjälper till på riktigt. Det är inte tråkigt, utan nödvändigt. Det avlastar.


Hur löser ni andra det? Hur får ni till bra struktur för er, när alla andra rutiner sätts ur spel?

Hur fungerar ni när vården tar sommarledigt från maj till september? För mig går det käpprätt åt... Det går inte. Men vad ska jag göra?




16 kommentarer:

  1. Förstår dilemmat, jag har börjat använda örongroppar i stimmiga miljöer. Jag hade exempelvis en i örat under min dotters kalas, det fungerade bra. Min tanke är att sommaren ska vara lugn och att jag ska fortsätta ta hjälp av nätverket och vänner när jag känner att jag behöver få andas och vara ensam. Min förhoppning är att ljud och yttre stimuli blir lättare att hantera när man är ute, men det är min första sommar som utmattad, så jag vet inte. Jag kommer inte göra en massa onödiga planer och om jag inte är i form kommer jag ställa in de jag har gjort med gott samvete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öronproppar är toppen! Och skala bort alla onödiga planer likaså. Det svåraste tycker jag är att hantera allt det vardagliga, det som man inte kan ta bort. Hoppas din sommar blir så lugn och skön som du önskar!

      Radera
  2. Har ingen lösning, för jag känner likadant. Senaste året har jag flera gånger funderat på att hyra en stuga nånstans bara för att få vara ifred och få det tyst omkring mig. Och direkt jag tänker tanken kommer det dåliga samvetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyra en stuga hade väl inte varit så hemskt? Du behöver ju inte vara iväg hela lovet?! ;-) Har du möjlighet att lämna barnen till någon mormor eller farmor eller annan vuxen, så de får en semester från dig, så är det ju win win! Har du en partner som skulle få följa med dig eller är det så att du måste övertyga hen om att du ska få åka iväg ensam?
      Mindre dåligt samvete Lotta!! Detta ska ju bli sommaren när vi mår bra, då krävs nytänkande! :-)
      Kram!

      Radera
    2. Det är ju det som är lite kruxet.. Det finns varken nån farmor/mormor/morfar/farfar som kan ställa upp. Min partner är fantastisk, tycker att jag ska göra allt för att må bra, så det är inget problem. Det är min egen hjärna som säger att "så kan man väl inte göra". Vi hoppas på en bra sommar!

      Radera
    3. Hmm. Har ni aldrig möjlighet till någon barnvakt i vardagen? Verkar otroligt jobbigt. Men kanske är det där nyckeln till ditt tillfrisknande ligger? Jag vet inte alltså, bara spekulerar. Ta det för vad det är . Jag är väldigt lyckligt lottad när det gäller barnvakter. Och jag är ju så trött ändå. Avundas dig verkligen inte.

      Om det inte finns någon som barnen kan vara hos kanske du kan pröva att åka iväg själv, om så bara för en natt? För att visa dig själv att du vågar gå emot det som du tänker att "man inte kan göra".

      Om du bara säger i vilken region du vill åka finns det säkert mängder med fina tips här bland bloggläsarna. Tänker på dig! Kram

      Radera
    4. Tack för pepp!

      Radera
    5. Varsågod! Hoppas det blir bra för dig. Kram!

      Radera
  3. Bra fråga! Hittills har jag väl utgått från att jag kommer må myyycket bättre lagom till sommarlovet, men... Jag är inte så säker på det längre.

    Generellt har jag blivit bättre på att säga till om att jag behöver en stund och faktiskt kunnat stänga in mig i sovrummet för vila/återhämtning, men det funkar inte alltid och är lätt att glömma när jag umgås med familjen.... Så jag vet inte hur sommaren kommer funka riktigt... Men tack för att du väcker tanken. Kan vara bra att tänka ut lite strategier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att tänka att det kommer gå så bra så! För det gör det ju. Ett tag. Tills det inte går längre... Det är min erfarenhet. Hoppas du inte behöver få det likadant. Men kommer du på några smarta strategier så dela gärna med dig!

      Radera
  4. Samma problem här. Brukar kännas som ett under att man ens överlevt sommarlovet. Backar många steg då. Jag brukar vara slut varje måndag när alla varit hemma en helg. Sommarlovet är ju evighetslångt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så väldigt långt. Man kommer ju in i nån lunk till slut. Men det här vardagliga tar knäcken på mig. För det tar ju aldrig slut! Och så är det så små saker, som att de finns där och pratar till exempel. Och det är ju svårt. För de bor ju också här...

      Radera
  5. Samma för mig. Är som bäst i början av sommaren och sämst i slutet... Sedan hinner krafterna samlas lagom till november och så kommer december med sin aktivitetshöjning och jullov så blir januari dålig. Samma mönster varje år...

    Har kommit att verkligen uppskatta vardagens rutiner och rytm. Lättare ha koll på aktivitetsbalansen sådana perioder än när alla, även vänner, är lediga. Finns många sociala förväntningar under längre lov.

    Men, man får försöka hitta ngn slags balans ändå. Barnen brukar alltid åka till sina mor- och farföräldrar någon dag under loven och så brukar min man göra aktiviteter med barnen utanför hemmet så jag kan vila lite extra. De dagar alla är hemma får jag helt enkelt se till att gå ifrån när det behövs.

    Ja, lite variation är nog det vi har landat i fungerar för oss alla i familjen samt att sänka förväntningarna på att "allt" ska hända på loven. Att bara vara blir istället "allt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så. Man piggnar till lagom till adventsljusstakarna ska fram och då är det kört igen. Helt hopplöst... ;-)

      Min erfarenhet är också att det som är den största hjälpen, är det som är förutbestämt. Och att ta hjälp, som du skriver. Det går ju nästan inte att minska aktivitetsnivån och kraven mer, när man inte har något inplanerat alls.

      Radera
  6. Det blir min tredje sommar med utmattning, men i år har vi inte planerat nåt alls, har ju stora barn, bara en kvar hemma som tar studenten nu i sommar och jobb efteråt så i år ska jag nog bara vara, ute i trädgården, se allt fint som blommar. Fast förra sommaren åkte vi upp till Åre och åkte över till Norge. Oj vilken natur, har aldrig mått så bra som då. Promenader,titta på naturen, äta gott och bara vara, det är nästan så man längtar upp i bergen igen, så vackert. Men nu går jag och lägger mig i sovrummet om jag känner mig trött och behöver vila, det gjorde jag inte förr, tyckte det räckte med att ligga i soffan men det blir inte samma vila, när Tvn är påslagen eller ungarna sitter och pratar. Hoppas ni får en bra sommar och att du får den vila du behöver. :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något magiskt med naturen. Har också vandrat i Åre på sommaren och det var härligt! Lite miljöombyte är skönt, men det kostar sin energi också... Det är svårt med avvägningen.

      Ja, det är konstigt hur lite som krävs för att störa vilan. Att tv kan ta så mycket energi. Skumt! Tur att man hittar sina strategier.

      Fast jag tycker att jag känner mig sjukare när jag ligger i sängen än i soffan. Så drar mig lite för det nu. Tycker att jag legat i den där sängen så mycket de senaste åren... Kram!

      Radera