Fysisk eller psykisk hunger?

När jag mår som sämst pendlar min aptit mellan illamående och ingen matlust alls till tokhungrig, "om jag inte får mat nu så kommer jag gå under". Det känns väldigt konstigt.

Hur skiljer man på vad som är "riktig" hunger och vad som är hjärnans protester mot allt som sker i kroppen?
För mig är det så att den hunger som är fysisk kommer gradvis. Jag blir hungrig men kan vänta tills maten är färdiglagad innan jag äter.

Den andra, känslomässiga hungern, kommer på ett ögonblick. Från ingenstans blir jag så hungrig så jag måste äta NU!! Detta åtföljs ofta av ett illamående, som gör det svårt att få ner någon mat. Följden blir att jag äter choklad, äpplen eller något annat snabbt. Eller så blir det som cravings, jag bara måste ha korv stroganof och ris (fast jag inte ens gillar det särskilt mycket i vanliga fall).

Under vissa perioder har jag haft äpplen överallt. I alla jackfickor och handväskor, vid sängen, i bilen, överallt. Kan vakna mitt i natten och vara så hungrig att jag måste sätta mig och mumsa i mig ett äpple innan jag kan somna om.

Jag vet att detta kanske inte är så bra. Särskilt inte för tänderna. Men när kroppen skriker efter mat är det svårt att låta bli. Så jag resonerar som så, att är jag hungrig så äter jag. När jag mår bättre kan jag "göra som man ska."




2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog säga att båda sakerna du beskriver är fysisk hunger. Det första låter som en kropp som har bra blodsockerbalans och lagom tillgång till energi, så den kan vänta tills maten är klar. Det andra låter som en kropp som har för stort energiuttag i förhållande till tillgången, är på väg att krascha och behöver snabb energi, snabbt få upp blodsockernivån.

    Om blodsockernivån svajar och binjurarna inte har kraft att stabilisera läget, vilket normalt sett hör till deras uppdrag, behöver man manuellt/på egen hand stötta deras arbete. Ett typexempel på det är att man vaknar mitt i natten och behöver äta för binjurarna orkar inte sköta det jobb de brukar. Varför de sedan inte klarar att sköta sitt jobb är en annan fråga.

    Äpple är nog tyvärr inte det bästa eftersom det gör att nivån pendlar rätt snabbt upp och sen ner igen och tvära kast är ansträngande för binjurarna att hantera. Men, det är jättebra se till att få i sig något ofta och regelbundet som du försöker göra! Ja, tänderna får nog finna sig i det, huvudsaken kroppen får stöttning och tillgång till energi!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte att det räcker att äta tre mål mat om dagen och mellanmål däremellan. Att allt annat var "inbillningshunger" som bara sitter i huvudet. Men så är det nog inte när man är utmattad.

      Vad äter du när du behöver fylla på energin fort? Som är skonsamt för kroppen?

      Radera