Belönar du dig själv?

Det frågade min terapeut senast jag var där.

Vadå...? Belönar?? 

Du borde öva på att belöna dig själv. Ta något du verkligen tycker om och gör som en liten ritual där du verkligen njuter av det. Du är där i det ögonblicket och mår väl. 

En stund när du uppskattar dig själv. För att du är du och för att du är så himla bra! 

Och det var ett så bra tips att jag ville dela det med er. Njut!! Av något gott, choklad, te, frukt, ett glas vin. Snittblommor gillar jag. Inte att äta dock! Det kan vara vad som helst. Men finn ett välbehag i det du gör. Ägna dig bara åt denna enda sak en liten stund. Kicka igång må-bra-hormonerna. 

Ta en ruta choklad och känn hur den smakar när du sitter ner i lugn och ro och äter. Tryck inte i dig en hel 100 grams chokladkaka på Statoil-macken medan du tankar bilen... (Been there, done that!)

Skäm bort dig själv. För att du är fantastisk. Det är du verkligen värd! 




5 kommentarer:

  1. Jag tror att det där är superviktigt, men vet att jag själv varit dålig på det under en lång tid. Något jag börjat med nu senaste månaderna är att hitta små saker att göra för mig själv. Jag köpte exempelvis en ansiktskräm för ett tag sedan. Har liksom struntat i det trots att jag har hud som krackilerar av torka varje vinter. Tycker att jag inte har tid att leta efter en kräm, eller att det varit värt att lägga pengarna på osv osv, och så har åren gått. Jag behöver ju det, det var inte så svårt att göra när jag väl tog tag i det och nu njuter jag varje gång jag smörjer in mig. En så liten sak, men så viktig ändå. Jag har lagt till fler småsaker av samma slag som är till just för att unna mig själv och för mig att njuta av. Jag försöker även säga till mig själv att jag faktiskt är värd det. Varje gång. Inte helt enkelt, men ett steg på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så här tänker jag att vi behöver jobba! Förbättra små områden i taget. Jag tycker också ofta att saker är onödiga till mig själv, men köper gärna och ger bort till andra.

      Radera
    2. Ja visst är det väl konstigt, jag gillar att köpa saker till andra men unnar mig inte själv något. Men sista tiden har jag faktiskt unnat mig att köpa tulpaner varje vecka. Älskar tulpaner :)

      Radera
    3. Tulpaner är fantastiska. Börjar direkt efter jul och frossa i alla härliga färger! Nu har jag börjat så smått med pelargonerna!

      Radera
    4. Ja dom är också härliga :)

      Radera