Avstämningsmöte

För första gången någonsin gick jag till ett avstämningsmöte utan ångest. Okej, mina antidepressiva kan vara en bidragande orsak, men känslan var annorlunda den här gången.

Min nya handläggare på Försäkringskassan är utbildad arbetsterapeut i grunden och hade en helt annan ingång i mötet än vad jag är van vid från mina tidigare handläggare på FK. Hon var helt med på linjen att jag behöver en aktivitet, snarare än en arbetsplats, i ett inledande skede.

Att det viktigaste just nu är att fortsatt komma in i rutiner och få en vardag att fungera med en sysselsättning utöver min egenaktivitet och familjelivet.

Min doktor och rehabsamordnare som också deltog i mötet gjorde det så bra. De framförde sina synpunkter kring min rehabilitering och Försäkringskassans handläggare lyssnade och tog till sig det.

Jag har aldrig varit med om ett så bra avstämningsmöte ever! Helt fantastiskt att sitta där och känna sig lyssnad på, vilket borde vara en självklarhet, men det har inte varit min erfarenhet. 

Tänk vad jag önskar att alla sjuka kunde få så bra avstämningsmöten. Alltid! Så att man skulle kunna fokusera på lösningar och framtid snarare än gnäll och smutskastning, ältande och skuldbeläggande.

Det vi kom fram till var att jag först av allt ska delta i en så kallad TMU (Teambaserad Medicinsk Utredning) där läkare, psykolog, arbetsterapeut och sjukgymnast var och en bedömer mina besvär, för att få en utgångspunkt kring var mina begränsningar finns, men givetvis också mina förmågor.

Först därefter blir det aktuellt med en kontakt på Arbetsförmedlingen. Ingen mening att delta i ett program på AF om jag inte har förutsättningar för det. Vilket jag tyckte var väldigt klokt.

De tar mina besvär på allvar och det är en skön känsla.






8 kommentarer:

  1. Så skönt att slippa försvara sig! Härligt! Alla ljusglimtar är bra glimtar! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är fortfarande lite förvånad. Vilket är ganska knäppt, med tanke på att det är ju så här det borde vara! Ingen ska ju behöva känna sig misstrodd och behöva försvara sin sjukdom. Så det här tar jag med mig på pluskontot! Kram!

      Radera
  2. Vad härligt att höra! Det låter ju som en toppenbra plan och så otroligt skönt att få den backningen från olika håll! Hurra för dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner mig jättenöjd över den planen! Kunde nog inte blivit så mycket bättre faktiskt! :-)

      Radera
  3. Så underbart tjejen!! Fira detta :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag firar med en dunderförkylning ;-) Och lite choklad förstås!

      Radera
  4. Åh så bra, det låter ju toppen :)

    SvaraRadera