Avstämningsmöte och arbetsträning

Jag har ett avstämningsmöte på gång om nån vecka. Vet att de tycker att jag börjat bli för frisk för att vara hemma längre. Dom kommer säga att jag måste börja jobba igen. Ger mig en klump i magen. Tänker tillbaka på hur det var förra gången jag skulle börja arbetsträna, för ungefär två år sedan.

Måste tillbaka ut i arbetslivet.
Har klarat av den skyddade verkstaden på kommunens rehabilitering.
Får inte stanna där, i tryggheten längre.
Måste vidare.

Steget tillbaka till lärarjobbet är för stort.
Vill inte det. Inte ännu.
Behöver göra något annat emellan.

Är försiktigt positiv till förändringen.
Tror det kan bli bra för mig.

Men tydligen förmedlar Arbetsförmedlingen inga arbetsplatser för arbetsträning.
Måste ordna på egen hand.

Vad vill du göra?
Så svårt.
Jag vill en väldig massa. Men vad klarar jag av, med mina förutsättningar?

Funderar fram en lista med spännande arbetsplatser.
Samlar mod och ringer upp.

Ingen.
Ingen.
Inte en enda arbetsplats vill ha min hjälp.

Jaså, du kommer från Arbetsförmedlingen/Försäkringskassan?
Näe...
Såna som dig har vi haft. Det blir aldrig bra.
Nä, det är vi inte intresserade av.
Nej, det vet jag hur det brukar bli med dom som Arbetsförmedlingen skickar.

Den känslan.
Ingen tror på mig.
Så tillintetgjord.

Vill bara ge dom fingret och skrika Ni vet inte vad ni går miste om. Jag är skitbra! Fatta det!
Men det gör jag såklart inte.
Deppar ihop istället.
Hur ska jag kunna få ett riktigt jobb, när dom inte ens vill ha mig, om jag jobbar gratis?

Och nu ska jag ut på den där vidriga köttmarknaden igen.
Ännu en gång.
Bävar för det.

4 kommentarer:

  1. Åh fy alltså! Jag bävar också för att det sk bli så. Jag tänker som du: jag är skitbra, hallå! Ta mig! Nu får du mig så mycket billigare än för 2 år sen, då hade du inte ens råd din jävel!
    Haha nej, men typ! Vi är grymma!! Håller på dig, du kommer hitta en plats. Kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt pepp! Klart vi ska få jobb, vi är ju jätteduktiga!
      Kram!

      Radera
  2. Kanske ett samordningsförbund kan hjälpa dig att hitta en plats att arbetsträna på? http://www.finsam.se/omfinsam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har jag aldrig hört talas om tidigare. Ska in och läsa på om det! Toppen!

      Radera