Att leva med en sjukdom som inte syns

Uppdaterad repris!

Vad du inte ska säga till någon med en osynlig sjukdom... Jag har hört dem allihop, det alldeles sant och självupplevt.

Sover du tillräckligt?

Du sover för mycket.

Ja, det där brukar jag också ha.

Du behöver börja träna.

Jag önskar att jag hade tid att vila middag.

Äter du inte för många mediciner?

Tänk positivt!

Det kunde varit värre.

Känner du dig bättre ännu?

Men du ser så frisk och pigg ut.

När jag slutade äta /infoga valfri diet/ så blev allt jättebra.

Jag har hört talas om en som blev frisk av.....

Försöker du tillräckligt mycket?

Du försöker för mycket.

Du kan väl höra av dig när du blir frisk så kan vi hitta på något.



Signaturen Carro har skrivit den här debattartikeln om hur det är att inte bli tagen på allvar av vårdpersonal. Helt oacceptabelt. Läs här!

Uppdaterad igen!

50 saker du inte ska säga till en stressad eller utbränd person
Hög igenkänningsfaktor och rätt roligt, åtminstone såhär i efterhand!


8 kommentarer:

  1. http://veckorevyn.com/livsstil/har-listar-isabel-50-saker-man-inte-ska-saga-till-en-stressad-eller-utbrand-person/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Så jä-la bra! Jag lägger in det i inlägget. Tack för tipset!

      Radera
    2. Varsågod. Ja ska man skratta eller gråta. Har hört det mesta och som sjuk skulle man kunna käka daggmask bara för att bli bättre. Kram Christine

      Radera
    3. Och jag måste ju få dela med mig av en kommentar jag fick i kassan på Ica där jag sprang på en gammal arbetskollega - hej det var längesen, hur är det med dig?
      - jo det är jättejobbigt faktiskt, jag är fortfarande sjukskriven och är alltid så yr.
      - jaha men det är inget man kan operera då?
      ( jag i mitt grötiga huvud sucka fram ett svar - jo det skulle vara skära av mig huvudet då.....) fast det sa jag ju förstås inte

      Radera
  2. Det är baske mig inte lätt att sålla bland alla "goda" råd. 1. Va, äter du medicin, det skulle jag inte göra för du vet väl att... 2. Borde du inte äta medicin? 3. Har du provat (och sen rabblas femtioelva naturläkemedel upp)? 4. Varför blir hon aldrig frisk? (frågas oftast nån i ens närhet) 5. Får du nån hjälp?/Jag skulle aldrig gå till en terapeut. 6. Ut med dig! Ut och gå! 7. Och den bästa av alla: Jag är också jättestressad, jag gör inte annat än flänger mellan jobb, hem och dagis. Eller: Jag minns när jag var h e l t slut förra julen. Jag sov i en vecka och så var det bra sen.

    Nä, det är inte lätt att fatta när man inte varit där själv. Därför är det väl så skönt att höra från andra att de upplevt exakt samma känslor som en själv.


    SvaraRadera
  3. Eller: Jaaa, men så känner ju alla ibland!

    Artikeln om vården är verkligen mitt i prick och så hemsk samtidigt...

    SvaraRadera
  4. Hahahhaha!! Har också hört exakt ALLA ovan! Så kul. Det värsta är att jag ibland nästan trott att de var sanna, fy alltså! Har dessutom hört några gånger;
    -"Ja, jag brukar alltid ta en extra kopp kaffe så piggnar jag till"...
    -..... Ehhhh?

    SvaraRadera
  5. Tack för att ni delar med er av såna här knasigheter! Man blir ju galen när man hör det. Men man får kanske ha viss förståelse för att folk inte vet vad de ska säga, så drar de till med sitt allra bästa knep.

    "Jag är också jättetrött, men det blir bättre nu när det blir vår och lite ljusare". Fick jag höra senast i morse!

    SvaraRadera