Vägning och viktkontroll

Jag känner av att jag gått upp i vikt den senaste tiden. Byxorna är trånga, tröjorna korvar sig och känns för korta. Jag var väldigt tunn innan, så några kilos uppgång skadar alldeles säkert inte. Men när jag tog upp det med min doktor tyckte hon att vi skulle ta det på allvar, eftersom allt satt sig runt midjan och det gör det tydligen ofta när man har överproduktion av stresshormonet kortisol. Så jag blev faktiskt rekommenderad vägning 2ggr/v. Känner mig ändå lite förvånad över det.

Hon ville ha koll på om det var biverkning av medicinen, i så fall vill hon att jag byter medicin, även om den i övrigt fungerar bra. Viktuppgång är tydligen inte heller bra i längden... Diabetes är visst inte ovanligt som följdsjukdom. Och då vill hon inte att vi låter det gå för långt. Nu har jag gått upp ungefär 10-15% av min kroppsvikt på ganska kort tid.
morewoman.almea.no

Andra alternativ till att jag går upp i vikt just nu kan paradoxalt nog vara att jag börjat må bättre. Jag har en lägre stressnivå i kroppen, så kroppen vilar bättre, och drar inte energi i onödan hela tiden som den gjort tidigare. Kroppen behåller näringen i maten, jag rör mig mer och bygger muskler, jag mår bättre och äter större portioner av den anledningen. Tycker själv att jag inte äter så värst onyttigt. Jag äter lagom. Av allt. Mat och fika.

Har förstått att det inte är så ovanligt med viktuppgång till följd av behandling med antidepressiva. Hur resonerar ni tillsammans med er läkare om det? Alltså inte ur ett utseendeperspektiv, utan mer från den medicinska aspekten!


4 kommentarer:

  1. Jag a till min läkare att jag går upp mycket i vikt av min medicin, men hon sa bara att jag måste tänka på vad jag äter, det är inte alltid man orkar laga riktigt bra mat alla gånger även om jag brukar göra det. Jag har alltid motionerat och tränat mycket, men nu med denna sjukdom så har man absolut inte orken till att motionera även om jag provat några gånger, så blir det rejäla bakslag. Får nöja mig med hundpromenaderna än så länge. Men jag fick diabetes i somras, visserligen har vi det i släkten men jag tror ändå att jag fick det p g a viktuppgång och för lite motion. Så nu måste man tänka sig för vad man äter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, du fick alltså diabetes. Hon försökte inte bara skrämma upp mig då...;) Hur märkte du av det? Genom blodprov eller märkte du något själv först?

      Det är svårt att veta vad som är vad. Och mitt största problem har alltid varit att jag väger för lite. Så jag har sett det som positivt att jag gått upp i vikt. Men nu är jag villrådig.

      Men maten alltså.. Vad äter du nu då? Vad har du förändrat i din kost? Hur påverkar diabetes din utmattning?

      Tänker ändå att du som har hund att gå ut med varje dag får mer motion än många som kör bil till jobbet och sitter ner på sina kontor hela dagarna.
      Tack för ditt svar!!

      Radera
  2. Jag har också gått upp i vikt av min medicin och av att jag helt enkelt stressar mindre nu, precis som för dig. Min läkare har koll på vikten och som mest låg jag runt 75 kilo vilket är ca 10 över min normala vikt. Nu gör det saaaakta åt rätt håll så kanske var det en topp som sedan slätar ut sig, men vi får se. En medicin (mirtazapin) gick jag upp av snabbt så den tog min läkare bort och så bytte vi mot nuvarande.

    Men jag är också ganska obekymrad sålänge jag mår bra. Köpte nya jeans, tre par Molly från Gina Tricot, och känner mig snygg igen ;-) kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utseendemässigt tycker jag det känns okej att gå upp i vikt lite grann. När man är för smal har man ju inga bröst, nu har ju åtminstone dom också blivit större. Så alltid nåt att vara glad över! ;)

      Men det var mer det medicinska som oroade mig. Att övervikten sätter sig runt mage och höfter och bidrar till det farliga bukfettet. Eller som Helena här ovan, som fick diabetes på kuppen när hon inte kunde motionera som vanligt.

      Men visst, nya jeans är alltid kul! Har också köpt lite nya kläder nu till våren. Ingen idé att pressa sig i för små plagg som man känner sig obekväm i.
      Livet blir lättare när man känner sig lite snygg!
      Kram

      Radera