Tack, utredning, intyg och osteopati

Tack för alla uppmuntrande kommentarer kring den cirkus som mitt arbete och mina myndighetskontakter ställer till med för mig. Jag uppskattar dem verkligen. 

Hur har det då gått med allt? Ja, eftersom vårdcentralen inte kunde skriva ett intyg om min sjukdomsstatus till mitt juridiska ombud utan att göra en ny utredning fick jag gräddfil till KBT-terapeuten, som jag väntat på nu i två-tre månader. Ska dit i veckan. Alltid något. Men juristen fick ju skjuta upp mötet med arbetsgivaren och förhandlingarna strandade lite. 

Sen förstår jag ärligt talat inte varför inte doktorn kunde skriva ett intyg...? 

Besöket hos osteopaten gick bra. Jag ska gå tre gånger ganska tätt och sen ha en liten paus innan det fjärde besöket. Om jag inte märkt någon förbättring alls då, så trodde han inte att han kunde hjälpa mig. Men han var också tydlig med att eftersom jag varit sjuk så länge så skulle jag inte förvänta mig mirakel. 

Själva osteopatin, om jag fattat det rätt, går ut på att få kroppen att minnas hur den var när den fungerade. Som en dator som blivit drabbad av virus. Osteopaten är antivirusprogrammet som scannar av och hjälper kroppen att hitta den version som fungerade. Sen startar han om kroppen med den fungerande programvaran! Väldigt förenklat, så klart, men typ! Man hjälper kroppen att läka sig själv helt enkelt. 

Han kände igenom hela kroppen och letade efter obalanser och spänningar och behandlade dem med rörelser, massage, stretch osv. Han tog det så försiktigt, så försiktigt, men vissa rörelser gjorde galet ont i alla fall. Men det kändes att det var välgörande på det stora hela. 

Spännande var att han fotograferade mig före och efter behandlingen och jag kunde själv se skillnader på min kropp före och efter. Hur ojämna axlarna var, hur sned jag var i bäckenpartiet och hur det förändrades osv. Så det ska bli spännande att fortsätta några gånger till och se vad som händer, om det händer något! 

Idag blir det vila. 


4 kommentarer:

  1. Spännande med osteopaten och hoppas att du får hjälp av besöken där. Har tänkt många gånger att man skulle vilja köra en ctrl+alt+delete och bara starta om sig själv, men det är ju inte så enkelt tyvärr. Hoppas att resten löser sig snart också !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det verkar spännande. Och tack för ditt pepp!

      Radera
  2. Kul kommentar av Linnea, ctrl+alt+del haha. Eller norsk-knappen som av-knappen kallades på mitt jobb. Ni vet när man stänger av datorn i panik/frustration... Ska bli spännande att höra hur osteopatin går! Styrka till dig som kämpar med jobbet och det juridiska - jag har också varit där och det tar så mycket energi. Som inte ens finns... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en total omstart hade varit perfekt. Fast det är väl det vi håller på med. I slow motion bara!

      Hur gick det för dig med allt kring jobb och juridik? Löste det sig bra för dig?

      Radera