Osynligt, men väldigt allvarligt

Att leva med en sjukdom som inte syns och som ingen förstår.
Att se frisk ut, men samtidigt vara så väldigt sjuk. 
Det går inte att rycka upp sig, skärpa till sig, eller ta sig i kragen.
Lika lite som en annan patient kan skaka av sig sin cancer, eller sluta gnälla och springa vidare med ett brutet ben.

Min doktor uttryckte sig så bra. 
Du har en osynlig sjukdom. Men den är inte mindre allvarlig för det. 
Du slipper cytostatika och annat sånt, som folk förstår

Men din hjärna är skadad. Och det är allvarligt. 

Känner mig lite spak. Man vet ju att det inte är att leka med, men när doktorn tittar strängt på mig och försöker få mig att inse allvaret i min situation... Ja, lite skakad blev jag allt. 

Se här om Agneta Sandströms forskning, utmattning ger mätbara hjärnskador




4 kommentarer:

  1. Oj, jag behövde nog läsa just det här just nu. Har gått runt med en massa ilska och irritation några dagar. Arg för att jag gått sönder och tänkt (som jag ofta gjort innan kraschen) att jag ska visa dem. Kavla upp ärmarna och visa dem (typ alla i världen) att jag visst kan.

    Bara att tänka på det gör mig trött. Det är en osynlig sjukdom som man själv knappt kan tyda känner jag. Var går gränserna för ok eller inte ok?

    Bra inlägg! Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!

      Man vill ju gärna "visa dem", men nu försöker jag alltid att tänka efter en gång extra. För vems skull gör jag detta?? Om det inte är för min egen skull försöker jag att släppa det. Gå ut och stampa av mig min ilska i skogen eller nåt. Där kan man ju muttra, svära och skälla i sin ensamhet! ;)

      Radera
  2. Sååå bra inlägg! Detta är en daglig kamp för alla oss med utmattningsdepression. Fy fasen. Ibland vill man skrika ut sin frustration för man känner sig helt missförstådd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!
      Ibland vill man skrika, ibland vill man gråta. Ibland båda samtidigt! ;)
      Linda in hela huvudet i ett stort bandage och hoppas att folk fattar. Med smink, värktabletter och antidepp kan vem som helst se rätt frisk ut!

      Radera