Let´s talk about sex...

Varför pratas det så lite om sex i samband med utmattningssyndrom och depression? Den enda gång någon pratat med mig om sex och samliv under min sjukdomstid var när en läkare konstaterade att om man inte har sex tre gånger per vecka är man för stressad och då bör man schemalägga sex. Och jo, jag var ju inne i väggen då och kraschade totalt en kort tid därefter. Så sex var inte högprioriterat för mig då.
aftonbladet.se
Hur man ser på sex och intimitet är ju såklart väldigt individuellt. Men när man är så trött så man inte orkar hålla sig vaken är det svårt att få till. Sex när man inte orka engagera kroppens muskler att röra sig är inte heller så enkelt. Sex när man har värk i leder och muskler gör bara ont, ont, ont.  Även när lusten finns i huvudet orkar inte kroppen genomföra det.
amazon.com
När man är deprimerad och världen är grå har åtminstone inte jag varit direkt intresserad av sex. Men däremot av närhet. Jag har haft ett stort behov av att ligga nära i sängen, kramas, pussas, gosa, få massage och så. Kärleksförklaringar är ju en helt annan sak. Det är allt annat som man ger och får av den man älskar. Att nån står ut med en till exempel! ;) Men själva sexet, den erotiska laddningen, orgasm och så har inte intresserat mig.
pinterest.com
Nu när jag äter antidepressiva har jag lust i huvudet, men kroppen är så att säga avstängd. Jag har otroligt svårt att få orgasm, fast jag vill... Det tar väldigt lång tid, om det ens går. Vilket ändå är bättre än med min förra antidepressiva tablett, då kunde jag inte få orgasm alls, tyvärr.

Kan inte låta bli, med tanke på pratet om orgasmer. När Harry mötte Sally. Så rolig! 

För mig är sex en viktig del av en kärleksrelation. Jag mår bättre. Sex ger mig och maken en annan närhet, vi behåller lågan mellan oss. Vi klarar svårigheterna bättre. Ett bra samliv gör oss båda gladare och lyckligare. Sex lindrar dessutom min ångest och mina jobbiga stunder.
pinterest.com
Men det är svårt att ha ett fungerande sexliv när man är sjuk. Och jag kan ha lite dåligt samvete över att jag ofta är ganska ointresserad av sexet. Att allting måste ske på mina villkor hela tiden. Jag ser frustrationen hos maken! Inte för att han säger något om det, men jag märker ju det...

Jag är inte mycket för husfridsligg. Jag vill ha lust. Annars får det vara.

Vad är dina erfarenheter kring sex, samliv och intimitet i samband med sjukdom och medicinering och sånt? Har du fått information, hjälp eller stöd på något sätt? Har ni krisat i relationen? Har du sex som förut, innan du blev sjuk? Ställer du upp i din relation, eller har ni lagt ner sexet? Är du hjälpt av något bra hjälpmedel? Hur har ni det därute?!


4 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp det! Har inte träffat på någon som pratat om sex på hela tiden jag varit sjuk, 2,5 år. Har dock det som måttstock på hur sjuk jag är för jag kunde överhuvudtaget inte få orgasm när jag var som sämst. Nu när jag är mer avslappnad hela tiden och gått på kroppsmedveten träning fungerar det äntligen igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det pratas lite om sex, särskilt vid sjukdom. Men eftersom många av oss äter antidepressiva och det påverkar sexlusten som en av de vanligaste biverkningarna är det konstigt att man inte tar upp det mer. Skönt att du mår bättre nu!

      Radera
  2. MEN ÅH VILKET BRA INLÄGG!! Älskar att vi kan prata öppet om det!

    INGEN har nämnt det där med sex för mig under min sjukdomstid och jag har heller inte själv tagit upp det. Eller jo, jag sa till min läkare att jag ville skaffa barn typ två veckor efter att jag kraschat (!!?) What? Hur tänkte jag? Han rådde då lite försiktigt att det där ska vi nog vänta lite med just nu... Allt har sin tid. Tack <3

    När jag var som sämst var det absolut inte ens aktuellt, jag var ju helt slut och kroppen gjorde så ont. Och som du skriver har jag svårt med orgasm pga mina antidepressiva. Det är mycket svårare nu. Men vi har sex ändå och jag har ju såklart berättat det för Stoffe för att han inte ska känna sig dum om vi inte kommer dit.

    Men sex tre gånger i veckan? Är det någon typ av medeltal? För då ligger vi lite risigt till kan jag säga.. :) Vi har sex när vi känner för det. Ibland flera gånger i veckan och ibland ingen alls. Ibland bara varannan vecka. Jag blir stressad bara av att tänka på att det skulle vara ett prestationsmoment att få in i veckoschemat!

    Tack tack tack för att du skrev om detta på ett så bjussigt sätt!

    SvaraRadera
  3. Tack, det var fint sagt av dig!

    Barn är fantastiska och får en verkligen att fokusera på något annat än sig själv. Men det är också väldigt mycket jobb och man ju kan bli väldigt trött! Så det var kanske klokt att vänta med barn en stund.

    Det där med tre gånger i veckan vete sjutton. Doktorn sa att det var ett mått på hur bra man mår. Men ändå....;) Fler prestationskrav är ju inte vad man behöver.

    Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera