Grön rehab

Jag mår så bra när jag är ute i naturen. Det är något som händer i mig när jag är utomhus. Jag går helt upp i naturen och glömmer bort allt annat. Jord under naglarna och lera på skorna, det får mig att må bra! Om jag hade bott i ett landsting som erbjudit Grön rehabilitering hade jag velat gå det direkt. Tyvärr finns det bara privata alternativ i närheten av där jag bor och det har jag inte råd att bekosta själv.

Här är en artikel från Aftonbladet om en kvinna som gått grön rehab vid SLU Alnarp.

Jag tycker det verkar så bra! Har du någon erfarenhet av grön rehab? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Här är jag med mina leriga skor!

6 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med naturen, jag älskar också att vara ute mycket. För nåt år sedan köpte jag boken trädgårdsterapi som handlar om Alnarpsmetoden. En mycket intressant bok, man får följa några stycken som går där. Kan rekommenderas :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag se till att läsa. Tycker det verkar så bra!

      Radera
  2. Har inte testat det, men jag kan tänka mig att det är väldigt givande. Jag håller helt med dig. Naturen ger så otroligt mycket. Tyvärr har vi inte kvar torpet som vi hade fram till ett par år sedan. Där hade vi byggt upp en stor köksträdgård och det var himmelriket att arbeta där. (oftast då, ibland var det rena nödvändigheter som skulle göras)

    Nu får jag pallra mig iväg ut i skogen själv eller åka några mil bort till min mamma som har gård med djur. Det är rätt fint det med, men händer inte varje dag tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt med ett torp med stor trädgård. Fast det ska ju skötas också... En balansgång mellan krav och njutning. Som alltid! Härligt med djuren. Speciellt när man inte har ansvaret, utan kan göra det när man orkar!

      Radera
  3. Älskar också att vara i naturen och jobba med växter. Svårt att beskriva tror jag om man inte testat men man blir ju så lugn och glad när man kan smutsa ner sig och sen se hur det växer. Wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar kontrasten så mycket. Inomhus är allt så styrt, men utomhus är man fri! Typ! Naturen gör allt som den själv finner lämpligt. Man kan inte styra och ställa med den. Bara foga sig. Det är härligt!

      Radera