En sak i taget, en varningssignal

Förut har jag haft en lång lista på saker att göra när jag ändå ska iväg. Som om att ett ärende i taget inte var lönt att ge sig ut för. Nu klarar jag verkligen bara en sak i taget.

Kan inte gå in på biblioteket och lämna tillbaka böcker om jag ska till doktorn, fast jag passerar biblioteket när jag åker till vårdcentralen. Orkar inte handla mat om jag är på Apoteket för att hämta ut medicin. Spelar ingen roll att de ligger vägg i vägg.


Annat var det förut. Då hade jag liksom gigantiska listor att avklara "när jag ändå var iväg". Kunde inte åka och veckohandla utan att posta några brev, svänga inom återvinningsstationen, panta alla flaskor och burkar, och uträtta några andra ärenden samtidigt.

Eller hur många gånger har jag suttit på toaletten och börjat skura handfatet samtidigt som jag kissar? Vet inte. För många gånger i alla fall. Likaså de två minuter det tar att borsta tänderna har jag inte haft tid att stå stilla i badrummet, utan då har jag fixat andra grejer med en hand under tiden.

Detta är en varningssignal jag har till mig själv. När jag börjar bli för effektiv, då vet jag att det är dags att slå av på takten.

9 kommentarer:

  1. Nu!
    Den bästa övningen på stresskursen jag gick var att :
    1. Titta ut ett mål i rummet
    2. Säga Nu
    3. Gå till målet
    4. Säga FÄRDIG
    Först fnittrade vi och förstod inte vad vi höll på med. Nu gör jag detta ofta i vardagen för det är ju så skönt att bestämma en sak att göra som blir klar! Annars är det ju bara som ett långt flöde av saker att göra som aldrig sinar och aldrig får mig att känna mig klar och duktig! Färdig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra tips! Tack! Ska testa detta idag. För nej, färdig blir man ju aldrig annars!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja så sant! Är prick likadan... Måste jobba på detta. Bra påminnelse.

    SvaraRadera
  4. Ja, utvecklingsområde, helt klart! Men då finns det potential för förbättring... ;)

    SvaraRadera
  5. Hög igenkänningsfaktor på den :), så där höll jag också på tidigare, idag blir det bara en sak i taget, mer orkar man inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man orkar inte flänga omkring på samma sätt. Tur är väl det. Kanske ett friskhetstecken?!

      Radera
  6. Känner också igen det där. Nu jobbar jag hårt med att bara göra en sak i taget. Möjligtvis kan jag lyssna på musik eller radio när jag gör något praktiskt som att vika tvätt, men inte alltid. Jag får även hindra mig själv från att springa ifrån för att göra det där eller det här under tiden jag gör något. Har jag startat med en sak är det bara den jag ska göra. Det är bara så himla svårt att komma ihåg det!

    Jobbet som bidrog till min utmattning gick ut på att göra vad-som-helst när-som-helst och att alltid vara redo och finnas tillhands med fullt fokus och närvaro, bli avbruten och sedan börja om för att strax därpå bli avbruten, hoppa tillbaka ett par steg samtidigt som du gör en annan sak osv. Varje dag i fem år! Inte konstigt vanan är svår att bryta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen en utmaning. Ofta glömmer jag bort vad jag håller på med också, om jag blir avbruten, så jag hittar påbörjade små projekt lite varstans...

      Det är en totalt orimlig arbetssituation. Men när man är mitt i det så ser man det inte. Det blir ju normalt. Och vanor är väldigt svåra att bryta, håller med dig!

      Radera