Att förändra ett beteende, på riktigt

Jag vet. Jag vet ju vad jag behöver göra för att må bra. Och så gör jag det. Lever så. Lugnt och fint. Avskiljt. Ensamt. Och mår ganska bra. Men längtan efter något mer finns där. Att delta i livet som pågår, barnens uppväxt, att träffa mina gamla släktingar. Innan det är för sent. Den tiden kommer inte tillbaka.

Så jag utmanar. Sakta tänjer jag på gränserna. Och med den ökade belastningen kommer symptomen tillbaka. Smygande. Inte med dunder och brak, så man direkt fattar. Nej, de smyger sig på.

Vad är det jag gör annorlunda då? Jag gör något som är utanför min energireserv. Men blir inte trött på djupet på en gång. Och då fortsätter jag leva som om jag var frisk. Pushar på lite till och lite till.

Och här har jag noterat något jag vill bli bättre på. Bara för att jag orkar med en utmaning så betyder det inte att jag ska fortsätta. Nej, tvärtom, jag ska bromsa där. Njuta. Vara nöjd. Inte hålla på med andra meningslösa småsaker. Plocka undan, sortera tvätt, städa garderoben, skura ett köksskåp... Utan bara sätta mig ner. Pausa. Återhämta mig.

Jag har en plan, tillsammans med doktorn, att jag ska utmana hjärnan. Vänja den vid en högre aktivitetsnivå. Jag behöver bli bättre på att följa planen.

Jag slarvar med återhämtningen.

Ju fler utmaningar, desto mer återhämtning, pauser och vila behöver jag.
När jag inte har tid att lägga mig på yogamattan i fem minuter, då ska jag lägga mig där en halvtimme. Minst.

När jag inte orkar gå ut och promenera. Då ska jag ta på mig skorna och gå ut. Ställa mig på altanen åtminstone. Få lite frisk luft. Nya intryck.
När jag bara är sugen på sötsaker är det mat jag behöver. Vatten, inte läsk. Frukt, inte godis. För varje gång jag står emot suget blir det lättare nästa gång.
Winter picnic från Blueberry på bloglovin

Återhämtning är avslappningsövningar, fokusera på andningen. titta i taket, titta på naturen.
Lägg undan mobilen och stäng av tvn. Planlöst tryckande och zappande hjälper inte till.

Och jag vet ju allt detta. Måste bara bli bättre på att göra det också.



2 kommentarer: