Är det på rött ljus man ska köra? Eller grönt???

Tittade på Nyhetsmorgon när Christina Stielli blev intervjuad om hur stressen fick henne att tappa minnet. 

Hon berättade bland annat en episod där hon kört bil och helt plötsligt glömde bort om det är på rött ljus man ska köra eller stanna. 

Det slog ner som en bomb i mitt medvetande. För exakt samma sak har hänt mig. 

När jag inte tänker, utan bara gör i gamla invanda mönster, från ryggmärgen så att säga, så går det bra. Men när jag blir medveten om det och börjar tänka... 

Jag virrar till det alldeles. Då vet jag ibland inte hur man kör bil. Får fundera på vad kopplingen ska vara till. Om den ska vara uppe eller nere när man växlar. Vad grönt ljus betyder. Köra eller bromsa? 

Som ni säkert förstår, så kör jag inte så gärna bil just nu. Ibland "övningskör" jag när jag har nån med mig som kan ta över. Men då blir det korta sträckor, max 10-15 minuter. 

Det är en saknad. Jag gillar att köra bil. Känna mig fri att kunna ta mig precis vart som helst.
Hög musik och sjunga med till en bra låt. 

Just nu orkar jag varken med musiken eller att koncentrera mig.. 


5 kommentarer:

  1. Känns verkligen igen... Jag åkte till jobbet varje dag under hösten (innan kraschen) med funderingar på om jag skulle överleva resan eller om dagen hade kommit då jag skulle köra in i ett träd/hus eller liknande. Eller värre....köra på någon annan. Varje gång jag åkte igenom en korsning hade jag ingen aning om vilken färg det varit på trafikljusen.... Fruktansvärt otäckt. Jag kör inte mer än jag måste nu heller, men det går bättre. Dock kan jag absolut inte sitta och prata med någon samtidigt som jag kör. Är min man med kör han alltid, är barnen med får de hålla tyst annars tar det stopp i hjärnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad obehagligt. Vad är det vi gör med våra hjärnor för att de ska behöva protestera så här vilt utan att vi fattar!?!

      Radera
    2. Verkligen, det är helt galet vad vi är villig att göra för att försöka fungera "som vanligt". Det är verkligen inte som vanligt när man inte klarar av det vardagliga längre. Hur gärna man än vill.

      Radera
  2. Det är lite läskigt att köra bil faktiskt,framför allt om man är jättetrött man känner sig osäker och tittar flera gånger så ingen bara dyker upp på sidorna eller så. Har t o m kört fel flera gånger på vägar som jag känner väl helt galet, mannen undrar vad jag håller på med ibland :) och jag säger jag vet faktiskt inte :). Men varje gång nu när vi ska i väg bägge två så kör alltid han nu för tiden. Men eftersom vi bor på landet så måste jag köra själv ibland.

    SvaraRadera