Underrättelse om uppsägning

Tänkte skriva på ett inlägg min uppsägning. Hur jag glömt bort det en aning under de lediga dagarna. Men hur jag kommit på alltsammans igen när jag kom hem. När jag såg papperna ligga på skrivbordet. Hur jag blivit påmind om telefonsamtal som måste ringas, intyg som måste fixas.

Men så fick jag ett brev.

Underrättelse om uppsägning på grund av arbetstagarens personliga förhållanden. 

Härmed underrättas Du om att ... överväger att säga upp dig från din anställning ...

Jag tog det förhållandevis lugnt. Först.
Sen. Då reagerade jag. Så kraftigt så jag blev förvånad själv.
Herre Gud. Jag kommer verkligen bli uppsagd.
Allt detta händer på riktigt.
Det är inte något som kanske kommer hända sen.
Det händer. Nu.

Jag jobbar så hårt, så jag blir sjuk.
Och sen blir jag av med jobbet.
Som tack för hjälpen.
Eller vad då?





4 kommentarer:

  1. "uppsägning på grund av arbetstagarens personliga förhållanden" ?! Är det ens lagligt?! Usch, vad jag lider med dig! Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är visst det. Innan trodde jag att man hade väldigt mycket mer rättigheter som anställd, men det verkar som att det här är okej...

      Radera
  2. Jag blir så arg när jag läser det här. Hur kan det ens vara lagligt? somn någon annan skrev. Herregud. Det känns som om du har nog ändå, med din sjukdom. Du behöver inte det extra stresspåslag som en uppsägning onekligen ger. Fy sjutton!

    SvaraRadera
  3. Näe, det känns märkligt. Om jag ändå hade misskött mig! Men jag har ju skött mig hur duktigt som helst! Det är ju det som är problemet! Så visst känns det jobbigt.. Från alla håll och kanter.

    SvaraRadera