Meditation läker hjärnan vid kronisk stress

Har gått min yogakurs några gånger nu och det blir allt mer spännande! Jag gör övningarna och tycker att det är skönt för kroppen. Gott så. Men tydligen finns det väldigt mycket underliggande som jag inte alls hade koll på. Hur övningarna påverkar kroppen och psyket. När instruktören förklarar varför vi gör vissa övningar känns det som om att vissa saker är lite för bra för att kunna vara sanna...

Missförstå mig rätt. Ingen hade varit lyckligare än jag om bara hälften av allt det hon säger stämmer. Men jag är försiktigt skeptisk. Uppfostrad i andan Låter det för bra för att vara sant så är det sannolikt också det.

Men. Det finns forskning på det här. Till och med ett Nobelpris! Och då måste även en sådan som jag lyssna ett varv extra ;)

Så. Faktagenomgång!

Telomerer kallas den yttersta delen på kromosomerna (DNA alltså). Vid varje celldelning förkortas telomererna lite grann, du tar så att säga, ett steg närmre din egen död. Telomerernas uppgift är att skydda kromosomerna vid celldelningen. Men. Forskning har visat att om du är utsatt för långvarig stress så trasas telomererna sönder. Jämför med den lilla plasten längst ute på skosnöret som skyddar snöret från att trasas upp. Snöret är kromosomen, plasthöljet är telomeren. Vid långvarig stress går plasten sönder och skyddet för kromosomen minskar.

Det finns alltså ett samband mellan en sund livsstil, lagom mängd motion, hälsosam mat och meditation/mindfulness och längden på telomererna. Genom att leva hälsosamt slits telomererna långsammare och kan även repareras i viss mån.  Du är till viss del ansvarig för din egen livslängd (finns annat än telomererna som påverkar åldrandet). Ju längre telomerer, desto bättre mår din kropp. Väldigt förenklat!


Min yogainstruktör tipsade mig om en särskild meditation som heter Kirtan Kriya. (se mer utförligt här)

Hur gör man då? Sök Kirtan Kriya på Youtube eller Spotify om du vill ha stöd till sången. Annars funkar det lika bra utan.
Man sitter i meditationsställning och sjunger/upprepar mantrat SA TA NA MA. För varje stavelse flyttar man tummen från pekfinger till långfinger till ringfinger och lillfinger. Både höger och vänster hand samtidigt. Sången och rörelserna skapar nya nervbanor i hjärnan. Du hjälper kroppen till självläkning.

Min yogautmaning är att utföra den här meditationen 3 min/dag i 40 dagar. Så får vi se om det händer något med mig! Är det någon som hakar på?


7 kommentarer:

  1. Det där lät riktigt spännande, ska prova det, men det tar väl en stund att komma in i det. Mediterar varje dag men det här var lite mer annorlunda :). Kul att prova nåt nytt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänkte att det kunde vara värt ett försök! Kul att du hänger på!

    SvaraRadera
  3. Hur gick det gör er? Jag vill också :)

    SvaraRadera
  4. Hur gick det gör er? Jag vill också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom av mig efter ett par veckor. Livet kom emellan. Men en daglig stund av yoga och nedvarvning var väldigt bra för mig. Har återupptagit yogan, men med andra övningar.

      Hur har det gått för er andra?!

      Radera
  5. Måste testas. Gillar din sida.

    SvaraRadera