Det är inte inbillning. Det är på riktigt.

Jag har sprungit på ett nytt ord. Allodyni.
Visste inte ens att det fanns.
Men vet att det är precis så här jag har det.

Plötsligt är den bara där. En oförklarlig smärta på en mindre fläck av huden. Det gör så ont. Och man fattar inte var det kom ifrån.

Allodyni är överdriven smärta från något som normalt sett inte borde orsaka smärta.




Tex att jag bara kan ha mjuka kläder på mig. Inga tyger som sticks eller kliar. Inga spetsar eller dekorationer som skaver. Ibland sockarna ut och in för att sömmen skaver. Inga stickade tröjor, garnet ger en obehaglig klåda. Ingen klocka runt handleden. Mjuka lakan som inte skaver på huden när jag sover.

En mjuk beröring på huden, tex en lätt massage, eller att hålla någon i handen fungerar bara en kortare stund, sedan är det som om det blir överbelastning i systemet och det gör ont.

Det hjälper väl inte mig direkt att jag fått ett ord på det här. Men det hjälper åtminstone lite grann att veta att det är något som existerar.

Det är inte bara i min hjärna. Inte inbillning. Det är på riktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar