Vila när man är pigg

Punkt 3 på min plan får bli:

Vila när jag är pigg.

Det där med att vila kan vara den enklaste sak i världen. Eller den svåraste...

När jag mår dåligt, är så där trött så jag mår illa, har ångest eller ont i magen, huvudvärk, ja helt enkelt en dålig dag, en vanlig dag på jobbet i den värld som tillhör utmattningen. Då älskar jag att vila. Kan utan problem vila en hel dag eller flera dagar i sträck, så många dagar som behövs.

Men när jag mår bra, eller åtminstone bättre. När jag känner mig lite pigg, fylld av livsglädje, när jag bara vill gå ut, göra något, gå på bio och restaurang, träffa kompisar, gå och ta en fika, gå en lång skogspromenad, åka på utflykter, planera semesterresor, gå på stan och köpa fina små saker, gå ut och springa, börja på kvällskurser, återuppta mina gamla fritidsintressen... Då sitter den där på axeln, den där lilla figuren som envist påpekar att jag borde vila.

Men att då parkera sig i soffan och vila, det är så tråkigt. Snudd på omöjligt faktiskt...

Ibland bedömer jag att jag är villig att riskera några dagars bakslag för en aktivitet som känns tillräckligt rolig för att vara värd det.

Ibland inte. Då blir kompromissen aktiv vila.
Jag vilar hjärnan, men inte nödvändigtvis kroppen.

Aktiv vila kan till exempel vara

Långsam promenad på lugnt ställe
Måla i målarbok












Klippa och klistra papper, typ scrapbooking mm
Titta på foton
Sopa, kratta, räfsa, rensa ogräs, skotta snö eller annan aktivitet i trädgården
















Sjunga
Lyssna på musik
Baka
Göra qi gong eller yoga-övningar
Lyssna på mindfulness-avslappningar

Vad gör du när du borde vila, men är för pigg för att sova?

4 kommentarer:

  1. Jag fortsätter att vila. Vet att just de dagarna läker jag bäst. Av just vilan. Viktiga är nog att fullt ut acceptera och förstå, sin sjukdom, likväl kroppens signaler. Jag är sjukskriven, mitt arbete just nu, är att vila för att läka. För att få bli frisk. Och bearbeta, för att hitta mitt nya jag. Hon som vägrar hamna här i Ingemannslandet igen. Och det tar den tid tid tar. Jag har tålamod.

    Kram❤️

    SvaraRadera
  2. Jag har insett att jag inte alls är så tålmodig med mig själv som jag först trodde. Är nog ganska rastlös verkar det som! Sen är det svårt att vila och vila när livet bara passerar. Är ju inne på mitt femte år här. Det är måååånga timmar i sängen och soffan...

    I början hade jag mer tålamod, trodde att det skulle gå fortare om jag bara vilar, men sen kom insikten att man vänjer sig vid att vara för sig själv och att jag får svårare att ta mig ut och göra saker.

    Därför är det en viktig del av rehabiliteringen att jag faktiskt tar mig ut och gör saker, att jag återerövrar mitt liv. Men att hitta balansen mellan aktivitet och vila är svårt tycker jag.
    Tack för att du påminner mig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där, tycker också det är fruktansvärt tråkigt att vila när man är pigg, man vill som sagt göra så mycket roligt såna dagar. Men jag har blivit bättre på att vila även dom dagarna. :). Jag brukar måla, sticka läsa böcker och blogga. Har även tagit tag i meditation och yoga :).

    SvaraRadera
  4. Skönt att du hittat nåt som funkar för dig. Jag jobbar vidare på min vila!

    SvaraRadera