Vem får bo i ditt slott?

Håller på att fundera på vad jag själv kan göra för att må så bra som möjligt varje dag.

1. Jag behöver öva mig på att prioritera mig själv.

Självklart för er kanske, men inte för mig.

Jag vill ju vara glad, snäll, vänlig och hjälpsam mot andra. Inte någon gnällig suris. Men det är ju bara det att jag orkar inte med det just nu. När jag är så där trevlig och social så gör jag det mot mitt eget välmående. Det kostar för mycket att hålla på och flina upp sig inför andra. Att småprata om allehanda saker är förvisso trevligt, men inte när det resulterar i att jag blir helt slutkörd efteråt.

Ändå kommer jag på mig själv med att göra det, gång på gång.

Så jag tänker mig nu ett slott. Ett riktigt Disney-slott. Där inne bor jag. I den finaste delen, med det högsta tornet. En liten vimpel vajar i vinden från mitt tak. Jag är the queen därinne, i slottet som representerar mitt liv.

Innanför slottets murar finns mina närmaste. De människor som betyder mest av allt för mig. De som vet hur det är utan att fråga en massa meningslöst dravel, de som bara ser, de som bara vet. De som kramar om mig, skrattar med mig och gråter med mig. De som tycker jag är lika viktig i deras liv, som de är i mitt liv. De som ger mig energi. Mina finaste.

De andra får faktiskt finna sig i att stanna utanför.

Vem eller vilka vill du ha i ditt slott?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar