Egoist? Javisst!

Jag är ingen egoist. Men behöver som bekant öva mig på att bli lite mer ego. Läs mer här och här. Så detta får bli min nästa punkt.

2. Öva på att vara mer egoistisk.

Det är bara så svårt... Jag vill så gärna hjälpa andra. Men inte på bekostnad av mig själv...

Mitt hjärta blöder för alla som far illa, helst skulle jag ta hem alla och låta dem bo hos mig, låta dem få äta sig mätta, känna sig trygga. Alla som är drabbade av krig, svält, flykt, naturkatastrofer, alla barn som far illa, alla som är sjuka och deras anhöriga, alla djur som behandlats illa och så vidare.

Så i min jakt på att hitta hållbara levnadsrutiner så ska jag fokusera mer på mig själv. När jag mår bra ska jag prioritera mig själv och de som finns i mitt slott. Inte genast få för mig att lägga min energi på att bli volontär för Röda korset, läxhjälpare, god man eller adoptera en övergiven katt.

Det får vara slut med det nu.

Nu är det jag som börjar prioritera mitt välmående till 100 %.

Egoist? Javisst!

(Det är svårt till och med att bara skriva det...)


2 kommentarer:

  1. Nä att vara ego är absolut inte lätt när man inte varit det tidigare, det är jättesvårt, jobbar på det jag med. Jag har ju aldrig velat vara det själv, har ju aldrig tyckt om ego människor som bara tänker på sig själva, det är ju inte min grej riktigt. Tror ju inte att det är direkt många i vår situation som varit egon heller. Ett svårt uppdrag. Kram

    SvaraRadera
  2. Försöker tänka att om jag hjälper mig själv först, så har jag möjlighet att hjälpa andra sen. Vi får jobba på det!

    SvaraRadera