Sjukförsäkringen

Den bortre gränsen i sjukförsäkringen tas bort. 
Så skönt. 
Slipper stressen att räkna hur många dagar man har på sig att bli frisk. 

Kan bara ägna min kraft åt att försöka bli frisk. 

Har varit utförsäkrad en gång. 
Det var inte värdigt.
Jag, välutbildad, plikttrogen, skötsam medelklass fick känna på hur livet kan te sig för de som inte har min bakgrund. De som saknar min verbala förmåga, min erfarenhet. 
Att känna sig misstrodd, betraktad som lat och bekväm. 
Arbetsskygg. 

Som om jag inte vill jobba.
Det är klart att jag vill! 
Vem vill inte kunna försörja sig själv?
Finns det någon som vill vara sjuk?
Jag bara undrar.

Att vara utförsäkrad förbättrade inte min arbetsförmåga. 

Det är väl det minsta man kan säga om den saken. 

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att slippa den stressen. Är själv inte alls insatt, ännu, i hur regelverket ser ut. Det här är första gången, någonsin, som jag är sjukskriven.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas det blir enklare för oss som är sjuka. Regelverket är inte enkelt att sätta sig in i. Man lär sig efter hand. Fråga om du undrar något särskilt, kanske kan jag svara! ;) Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Blev mycket lättad när jag hörde att det röstats igenom. Mina dagar skulle annars ha tagit slut i vår, så det kändes riktigt bra att gränsen togs bort. Känner igen mig i alla dina känslor: Vill inget annat än vara frisk och orka jobba, känner mig ifrågasatt fast jag gör så gott jag kan (och lite till). Ständigt denna känsla av att behöva försvara sig...

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tror knappt att det är sant ännu! Vågar liksom inte.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr minskas ersättningen efter ett visst antal dagar ändå, då hamnar man på 64% av sin SGI. Det är verkligen inte värdigt, och det får en verkligen inte mindre stressad över ekonomin när man gått hemma ett par år :-(

    SvaraRadera