Att acceptera sin sjukdom

Det första steget till att läka utmattningssyndrom är att acceptera att man är sjuk.
Detta kan låta vansinnigt enkelt, men är något av det svåraste av allt.

De som drabbas av utmattningssyndrom/utmattningsdepression är vanligtvis de som brukar vara starka, omtänksamma, empatiska, vana vid ett högt tempo. De som kämpar på och biter ihop, de som  kör på fast det egentligen inte borde vara möjligt. De som sätter andras behov framför sina egna.

Följden blir en kollaps, mental och fysisk härdsmälta. Man upplever det som att hjärnan är bortkopplad och kroppen fungerar inte heller som den ska.

Att då släppa taget och bara observera sig själv där man står är en utmaning.

Vem är jag om jag inte gör någonting?

Är jag ens värd något om jag bara är?

Att acceptera något är inte detsamma som att man tycker om det, eller att man inte vill gå vidare.
Jag tänker att acceptans är nyckeln till förändring.

Man måste bli medveten om vem man är innan man kan påbörja förändringen mot något nytt.

Vill du läsa mer om acceptans rekommenderar jag varmt boken Att leva ett liv, inte vinna ett krig : om acceptans av Anna Kåver.  










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar