Hälsoappar - hiss eller diss?

Källa


Det finns mängder med hälsoappar att ladda ner till telefonen. Jag försöker undvika detta, även om jag frestas emellanåt. För ett tag sedan registrerade jag min sömn. Men så stressad jag blev när telefonen talade om för mig att jag sovit dåligt.

 Ett tag använde jag appen Human. Den sparar alla steg och dessutom andra rörelser som tex cykelturer, och räknar ihop så att man rör sig sin dagliga halvtimme. Dessutom kommer den med pepp och uppmuntran hela tiden. Mycket trevligt!

Men det finns ingen mening med att hålla på så där.

Jag vet att jag rör mig min halvtimme varje dag. De dagar jag inte gör det, vet jag också varför jag inte gjort det. Då behöver jag inte påminnas om detta. Så jag raderar hälsoappar. Det finns bara en som man inte kan radera och det är iPhones eget hjärta, hälsoappen alltså.

Där finns bra saker där, som medicinskt ID. Men också andra saker, som tex att registrera hur många minuter per dygn man är mindful. Varför? Ska man hålla koll på när man är mindful och sen räkna ihop det och bokföra i sin app försvinner ju lite av poängen med att vara mindful. Tänker jag.

Ibland använder jag stegräknaren i telefonen. Men det bygger ju på att jag har med mig telefonen precis överallt. Och det försöker jag ju vänja mig av med. Så ingen vidare hälsovinst i det beteendet heller.

Summa summarum. Jag dissar hälsoappar.

Hur gör du?

4 kommentarer:

  1. Jag har bara använt RunKeeper, som mätte längd, tid och kalorier (tror jag det var) vid promenader/jogging. Jag fick sluta med det, för jag blev bara stressad av den. Skulle liksom tävla med mig själv, göra bättre idag än igår. Så jag tog bort den. Sedan dess har jag struntat i alla hälsoappar.

    SvaraRadera
  2. Skiter i allt sånt mög, på ren skånska. Jag håller koll på det som behöver hållas koll på i dagboken, så kan man gå tillbaka och göra sina slutsatser.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Du är galen! Självklar diss på sånt som pekar finger åt en. Jättestressande. Det är absolut tillräcklig stress att få instanotificationer, kolla bloggen, sms och mail. Dagbok däremot, som kommentaren ovan, ja, det är liksom "verkligt", det är en heeeeelt annan sak.
    Alltså, mobil- och datorfri zon tror jag vi alla behöver här i digitaliseringens tidevarv...

    SvaraRadera
  4. Alltså jag mätte ju allt förut. Varje dag. Vikt, sträcka, tid, antal pass/ vecka, antal pass/månad, antal pass/år, skillnaden mellan vikt på måndag och på fredag, hur tunga vikter jag lyfte, hur mycket jag åt, vad jag åt... Det var inte bra alls så här i backspegeln. Jag har haft några appar nu under de här sjukåren men tagit bort dom eftersom jag började räkna och fick dåligt samvete och kände mig pressad. Nån sorts mer eller mindre uttalad ortorexi som uppenbarligen inte klarar att triggas. Så mitt tips, bort med skiten!

    SvaraRadera