Öppen planlösning

Källa, Sköna hem. Mitt hem är inte så här rent och lugnt, utan där pågår livet samtidigt, som det ska göra, med instrument, datorer, fotbollar, udda strumpor, diskberg, osorterad post och böcker. 

Det är modernt med öppen planlösning, varför undrar jag ibland. Som nu till exempel. I det hus jag bor, som inte är nybyggt utan har ganska många år på nacken, är det också öppen planlösning. Det är en enda våning som rymmer hall, trapphus, kök, matplats, umgängesdel med vardagsrum/tv-rum, samt utgång till trädgården. Allt i ett. Det enda rum som har en dörr är det lilla badrummet.

Det trevliga är att man kan umgås över de olika ytorna i huset, den som lagar mat har alltid kontakt med de som befinner sig vardagsrummet, eller vid matbordet. Man har en härlig utsikt över trädgården och ett fantastiskt ljusinsläpp. Så det finns mycket jag gillar. Men. Om man inte orkar vara social... Då blir det lite jobbigt.

Det känns som en trevlig idé att kunna vara så här social, men när man har ett behov av att få vara ifred och ha tyst runtomkring sig, så är det inte alltid så lyckat. Om någon stökar ner, syns det överallt. Om någon tittar på tv, hörs det överallt. Om någon lagar mat hörs det på hela våningsplanet. Det finns inga dörrar till någonting. Diskbergen syns när man ska slappa i soffan. Och så vidare.

Det är något som jag har fått mer och mer svårt för. När jag är ensam hemma älskar jag mitt hus. Men när resten av familjen är hemma är mitt sovrum mitt bästa vattenhål. Det har jag dock en kluven känsla inför. Jag gillar verkligen rummet. Men att vara där på dagtid förknippar jag mycket med när jag var som sjukast och inte orkade ta mig därifrån. 

Just nu har vi inte heller ekonomisk möjlighet att flytta, så att kolla på ett nytt boende är inte aktuellt. Hur gör du för att få lugn och ro i hemmet? Har du några tips så dela gärna med dig.

6 kommentarer:

  1. Här är det också sovrummet med stängd dörr som gäller för att få tystnad och vara själv. Det är dörrfritt från kök-hall-vardagsrum, och jag känner att jag skulle vilja ha en dörr till köket så jag kunde laga mat i lugn och ro. VI har också funderat på annat hus, där man t ex har alla sovrum på övervåningen så man kan gå undan på det sättet. Men som sagt, ekonomin är inte den bästa när man varit sjuk ett tag.. Vi byggde en friggebod för nåt år sen, och där var det tänkt att jag skulle kunna gå undan. Vad hände? Den blev förråd så den är fullbelamrad med lådor och grejer. Ibland åker jag hemifrån bara, går på promenad eller handlar eller nåt, bara för att få bara mig själv att ta hand om. Annars har jag tyvärr inga bra tips, men mottager gärna fler :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sovrummet är ett bra tips. Alternativt. Städa ur friggeboden! ;) Fast du orkar kanske inte med det just nu...? Men ändå, det är en bra idé, att ha en egen liten bod att gömma sig i. Men en liten sak om dagen så har du kanske en egen oas framåt våren...? Å tänk, en egen skrivarlya... Mmm, så härligt. Jag hade älskat att ha en egen friggebod känner jag. <3
      MVH hon som knappt har en trädgård utan mest bara en altan...

      Radera
  2. Jag upplever också att behovet av att vara själv och ha det tyst och lugnt ökar något enormt i en utmattning.Inte bara i den akuta fasen utan de behovet kvarstår.
    Jag går nog ofta undan till vårt sovrum och stänger dörren.
    När hjärnan varvar upp och jag börjar känna inre stress kör jag ofta med mina brusreducerade hörlurar för att dämpa ljud från tv, musik,gräsklippare eller andra ljud som bara kan bli för mycket.
    Njuter av ensamtid samtidigt som jag kämpar med en enorm känsla av ensamhet och utsatthet i denna utmattning trots att jag har en fantastisk familj.
    Jag både vill vara och inte vara ensam på en och samma gång.
    Ljudkänsligheten blir starkare ju längre dagen går i takt med att hjärnan tröttnar.
    Det viktigaste är nog att min familj har förstått att jag behöver ensamtiden och att jag stänger in mig och går undan när det behövs.
    Var rädd om dig!
    <3<3<3
    Kram från
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt brusreducerande hörlurar helt nyligen och vilken investering. Sååå nöjd. Nu kan jag nästan stå ut med grannarnas gräsklippare och sånt utan att låsa in mig i badrummet! ;)
      Kram

      Radera
  3. Vi har också öppen planlösning och även lyhört mellan våningarna. Det är väldigt jobbigt när man är ljudkänslig. Vi har fått lösa det med hörlurar till tonåringarna som gärna lyssnar på musik eller spelar dataspel. Även maken har trådlösa hörlurar till tv:n, det har gjort att vi kan titta på tv tillsammans ibland. Han med hörlurar och jag utan ljud med text.
    Jag har även ett par noice cancelling lurar som gör att övriga familjen kan stöka runt i köket och äta middag utan att känna att dem stör eller så lägger jag mig i sovrummet en stund. Det är nog svårare med mindre barn, mina killar var 15 och 17 när jag blev sjuk. Hoppas du hittar något som hjälper dig, det är kämpigt att inte tåla ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också ett gäng olika hörlurar här. Alla går som i sin egen värld! Det har blivit lättare när barnen blivit lite äldre, helt klart, jämfört med när de var pyttisar.

      Och jag har precis köpt brusreducerande hörlurar som jag är så nöjd med. Att jag inte köpt det tidigare, liksom!
      Kram

      Radera