AFA svarar om arbetsskada


För en tid sedan skrev jag ett inlägg om att man kunde anmäla sin utmattning som en arbetsskada och undrade ifall det var några läsare som gjort detta.

Jag har fått svar från AFA på detta inlägg. Kopierar och klistrar in hela svaret, så ingen går miste om informationen.

Hej! 

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver om vår trygghetsförsäkring (TFA) vid arbetsskada. 

Vi på AFA administrerar försäkringar via din arbetsplats. Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

För att kunna få ersättning från oss för det du benämner som utmattning krävs att Försäkringskassan har klassat detta som en arbetsskada innan du anmäler till oss. Detta för att utmattning benämns som arbetssjukdom snarare än olycksfall i arbetet, och då krävs en utredning från Försäkringskassans håll för att avgöra att arbetsförhållande är anledning till din sjukskriven.  

Vill du ha en mer utförlig förklaring kan du ringa oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare. 
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring 

Så fort du i så fall fått utmattningen klassad som arbetssjukdom kan du anmäla ärendet till oss. Det gör du allra enklast via vår hemsida: https://www.afaforsakring.se/privatperson/arbetsskadeforsakring/las-mer-och-anmal/

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Sophie
AFA Försäkring


Fakta om ersättning vid arbetssjukdom

Är det någon som har fått godkänt sitt utmattningssyndrom som arbetssjukdom från Försäkringskassan?

 

16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Jag får ersättning av Afa varje månad, för mjn sjukpenning är så låg. Om jag har fått min utmattning klassad av Fk som en arbetssjukdom vet jag inget om?? Det var kommunen ( min arbetsgivare) som sa att jag var berättigad till pengar från Afa. Nu är jag sjukpensionär och har sagt upp mig, men ersättning från Afa får jag månadsvis fram till ålderspensionen.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar verkligen inte varför mina kommentarer kommer i dubbel upplaga??

      Radera
    2. Jag vet inte heller varför de kommer i dubbel upplaga, jag ska se om jag kan hitta nåt svar på det...

      Är det det som kallas för livränta som du får? Eller är det något helt annat? Jag tror man måste ansöka om att få den klassad som arbetskada/arbetssjukdom av någon särskild enhet på FK. Alltså inte den vanliga handläggaren. Det ska man kunna göra på nätet, via Mina sidor. Kanske kan du få rätt till mer ersättning då? Om jag fattat det rätt är den ersättningen frikopplad från tex sjukpenningen. Men med reservation för att jag fattat det fel när jag försökt sätta mig in i det... ;)

      Radera
  3. Har sökt livränta för tredje gången, men har ej fått något svar ännu. Ringde dom i mitten på augusti då hade det gått tre månader, men den var ej påbörjad sa dom. Dom har så otroligt mycket att göra sa hon i telefon. Dom andra två gångerna ringde en handläggare redan efter nån vecka, så därför ringde jag nu och kollade så man inte ramlat genom stolarna. Nu hjälpte min syster mig med pappren,tror hon skrev ut dom på nätet. Hon jobbar fackligt på mitt jobb så har mycket hjälp av henne. Dom på rehab har sagt att min utmattning är enbart arbetsrelaterad så hoppas verkligen att det går igenom denna gång. Nu har det ju gått snart tre år. Vi får se, det skulle ju ta max 120 dagar dvs 4 månader, men det är ju så många sjuka i samhället idag så dom drunknar i jobb. När man fått det klassat av FK kan man även ansöka om ersättning från AFA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den här informationen. Du har alltså sökt många gånger för att du ej fått svar? Eller för att du fått avslag? Verkar konstigt att man inte får en bekräftelse att man är placerad i kö eller nåt åtminstone. Så man måste först få ersättning från FK och sen kan man få ytterligare en ersättning från AFA? Så det är dubbelt eller inget alls?

      Radera
    2. Jag har fått avslag dom tidigare gångerna, dom vill ha mer information om vad som inte funkar i arbetet. Får se nu hur det blir när jag går på rehab, får kanske ett bra läkarintyg därifrån med, vi får se :). Jag uppfattade det så när jag ringde och pratade med AFA. Att jag skulle höra av mig till dom när jag fått besked från FK.

      Radera
    3. FK prövar inte ens min arbetsskada. Alltså kan jag inte få något från AFA. Moment 22! Anledningen till att de inte prövar är att jag inte fått minskad lön. Sänkt lön alltså. Men jag har ju fått leva på lägre inkomst eftersom jag haft sjukpenning...Känns verkligen frustrerande. Jag ville verkligen att min arbetsskadeanmälan skulle prövas. Var beredd på att få överklaga. Men nu kan jag ju inte ens det...

      Radera
  4. Jag tycker att alla som har diagnosen utmattningsdepression /utmattningssyndrom skall göra en anmälan om arbetsskada (om den inträffade då man var i arbete) . Det är bra att anmäla och försöka, även om man får avslag. Det kan vara så att man i en framtid ändrar regler som gör det lättare att få rätt i frågan om arbetsskada. Och då är det kanske bra att man redan finns registrerad med sin anmälan. Jag misstänker att man kommer göra lagändringar nån gång i framtiden. Då har man kanske chans att få ersättning retroaktivt eftersom man faktiskt tidigare gjort en anmälan. Utmattningssyndrom är vår tids nya folksjukdom. Efter långvarig sjukskrivning, 1 år tror jag, klassas den som en neuropsykiatrisk funktion snedsättning enligt socialstyrelsen. Då kan man få hjälp i alla kommuner av ett sk 'personligt ombud'. Via dom kan man få hjälp att bland annat göra en arbetsskadaanmälan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tyvärr långt ifrån alla kommuner som har ett sk "Personligt ombud"...

      Radera
  5. Jag tycker att alla som har diagnosen utmattningsdepression /utmattningssyndrom skall göra en anmälan om arbetsskada (om den inträffade då man var i arbete) . Det är bra att anmäla och försöka, även om man får avslag. Det kan vara så att man i en framtid ändrar regler som gör det lättare att få rätt i frågan om arbetsskada. Och då är det kanske bra att man redan finns registrerad med sin anmälan. Jag misstänker att man kommer göra lagändringar nån gång i framtiden. Då har man kanske chans att få ersättning retroaktivt eftersom man faktiskt tidigare gjort en anmälan. Utmattningssyndrom är vår tids nya folksjukdom. Efter långvarig sjukskrivning, 1 år tror jag, klassas den som en neuropsykiatrisk funktion snedsättning enligt socialstyrelsen. Då kan man få hjälp i alla kommuner av ett sk 'personligt ombud'. Via dom kan man få hjälp att bland annat göra en arbetsskadaanmälan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag anmält. Det satt djupt inne, men jag tänkte på detta som du skrev för lääänge sedan. Det kan inte göra någonting värre i alla fall. Tack för din pepp. Jag berättar mer när jag vet något.

      Radera
  6. Varit sjukskriven i över 1,5 år pga av utmattningssyndrom orsakad av hög arbetsbelastning i kombination med arbetsplatsmobbing. Sedan utköpt med vederlag 15 mån. Anmälde mig som arbetssökande omgående när ersättningen från vederlaget slutade. Det som är så svårt för oss utmattningssyndromare är att funktionsnedsättningen i sig gör att det är mycket svårt att se om sitt hus. Alla instanser, alla intyg, alla ansökningar, arbetsprövningar, sjukersättning, livränta mmm blir ett kaos som jag inte kan hantera. Arbetssökande på heltid fast jag vet att jag fm aldrig kommer kunna arbeta mer. Det finns inget sätt att gå vidare helt enkelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag tror att det finns något sätt att gå vidare. Men kanske på ett annorlunda sätt än du först tänkt dig...? Det är ju hemskt att bli av med jobbet (jag har också blivit det) och att hantera allt är ett enda virrvarr av konstiga ord som tar en evighet innan man fattar vad det innebär och att man kan ha rätt till något. Har du en rehabsamordnare som kan hjälpa dig med detta? En kurator? Kyrkan har också många bra funktioner att stötta folk som behöver det.

      Vet ju inte något om dig, så slänger mest ut lite spontana funderingar. Har du någon kontakt med en terapeut som kan hjälpa dig att bena i den här stora frågan?

      Har du funderat på att ansöka om sjukersättning? ("förtidspension") Då kan du styra dina dagar mer efter eget tycke och kanske göra något ideellt nån timme i veckan.

      Men det jag har tänkt och verkligen bankat in i mitt huvud hela tiden är att jobbet är en liten del av mitt liv. Det är inte jag. Det definierar inte mig. Jag är så mycket mer. Jag har provat på olika intressen, saker jag aldrig gjort förut. Lärt mig nya saker, träffat nya människor. Ägnat mer tid åt det jag aldrig hann när jag jobbade. Försökt se det positiva. Inte så lätt alla gånger, men i det lilla så går det ändå.

      Tack för att du kommenterar och berättar. Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig!
      Kramar

      Radera
  7. AFA använder ILO-förteckningen som är reviderad 1980 , det finns en ny lista som är reviderad 2010 där psykisk ohälsa finns med som punkt 2.4

    - Vi skulle kunna pröva dem tidigare, om diagnoserna fanns med på listan, säger Michel Normark, chef på enheten för analys och försäkringsvillkor på Afa Försäkring, som ägs av LO, PTK och Svenskt Näringsliv.

    Så varför i helvete uppdaterar afa inte listan för ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du, det har jag inget svar på... Kanske någon annan vet?

      Radera